Sov, mit barn af Joanne Harris

Oprettet: 25.08.2008 - 12:06

Bog: "Sov, mit barn" af Joanne Harris

Med victoriatidens London som ramme fortælles den uhyggelige historie om maleren Henry Chesters katastrofale ægteskab med Effie, hans uskyldrene barnemodel, der bliver en voksen kvinde fjernt fra H

Joanne Harris
Samleren

Inden sit store gennembrud med 'Chokolade' skrev forfatterinden denne intense og farverige gotiske spændingsroman, som nu for første gang kan læses i en dansk oversættelse.

I Victoriatidens England finder den asketiske kunstmaler Henry Chester sin yndlingsmodel i den kun 9-årige Effie. Effie er helt perfekt i rollen som model og optræder efterfølgende i en række af hans malerier som den unge uskyld i en mørk og dyster verden.

Trods den store aldersforskel (Henry er i slutningen af 30’erne) bliver de gift, da hun fylder 17, men nu begynder problemerne. Henry har et absolut forkvaklet syn på kvindekønnet, og hans drøm om at forme og skabe Effie efter forgodtbefindende brister, da det viser sig, at hun har en god og sund appetit på sex. Ved hjælp af opium prøver Henry at tøjle hende, men alligevel finder hun i charlatanen Mose en ligesindet elsker. Gennem Mose lærer hun også bordelmutteren Fanny Miller at kende, som også Henry besøger hver torsdag. Snart er de alle fire indviklet i et intrigant og indviklet spil med og omkring hinanden. Fanny ønsker hævn over mordet på sin 10-årige datter Marta, Mose vil i virkeligheden blot have lidt penge ud af sin affære, Effie ønsker at slippe ud af sit kærlighedsløse ægteskab og slå sig sammen med Mose, og Henry er på sin side blevet mere og mere træt af det samme ægteskab men af helt andre grunde.

Jeg har altid været en stor ynder af Joanne Harris som forfatter, men denne roman må jeg indrømme, at jeg ikke bryder mig særlig meget om. Al den gotiske hurlumhej og alle de intriger, personificeret ved at de fire involverede hovedpersoner på skift fortæller historien, er ikke lige mig.

Omvendt er jeg dog også sikker på, at bogen nok skal finde mange læsere. Joanna Harris kan genren og dens virkemidler på fingrene og bruger dem præcist, fantasifuldt og effektivt.

Den gotiske roman er en genre, der passer med Joanna Harris' interesse for magi og intriger, samt hendes evne til at skabe uhyggelige scenarier, okkult stemning og overdådige interiører, men rent personligt er jeg nu glad for, at hendes nyere romaner bevæger sig i helt andre universer.

Oversat fra engelsk af Camilla Christensen efter 'Sleep, pale sister'. Samleren, 2008. 421 sider.