Brombærvin af Joanne Harris

Oprettet: 01.10.2001 - 08:00

Bog: "Brombærvin" af Joanne Harris

Jay flygter fra sit smarte liv i London og bosætter sig i Frankrig, hvor han forsøger sig som vinbonde. Det er svært, men han får uvurderlig hjælp fra sin afdøde skytsengel.

Joanne Harris
Camilla Christensen
2000
Samleren

"Vin taler. Det er noget alle ved" - og sandelig, vinen i bogen både taler og hvisker, og den får folk til at tale.

I den 35-årige engelske forfatter Jays kælder ligger 6 gamle flasker, der har deres egen mening om, hvordan vin skal opføre sig, og hvordan den skal virke. Vinen er gemt af nostalgiske grunde, grunde, der har med barndommen at gøre.

På grund af forældrenes skilsmisse tilbringer Jay som barn flere somre hos bedsteforældrene, og særlingen Joe bliver hans faste holdepunkt. Joe samler skrammel, dyrker frugt og grøntsager, er fuld af magiske ritualer, og så laver han vin - magisk vin -, mens han drømmer om sit eget lille "chatto".
En dag er Joe væk, og Jay finder mange år senere Joes magiske vin på lossepladsen, der nu ligger der, hvor Joes have engang var.

Jay lever godt af at skrive underlødig science fiction under pseudonym. 14 år tidligere har han udgivet succesromanen Jackapple Joe, der delvis bygger på hans oplevelser sammen med Joe. Succésen og dens følger har lammet ham, og han har fået en skriveblokering.

Han er træt af sit overfladiske liv og sin jetset kæreste og køber ved en pludselig indskydelse et chateau i flodlandet nord for Pyrænæerne. Med de resterende hviskende flasker i rygsækken haster han til Frankrig....

I ensomheden i det forfaldne slot dukker Joe op som en spøgelsesagtig skytsengel og skubber ham i gang med at skrive. I takt med at han drikker af Joes vin og byder andre, får han lokket historier ud af landsbyens indbyggere, som er hyggelige bekendte fra forfatterens bog Chokolade - Joséphine, Clairmont, Caro osv.

Gennem arbejdet med den ny bog og gennem sit nye enkle liv begynder han at se tilværelsen i et nyt lys.

Letlæst, fortid og nutid er pænt adskilt i kapitler for sig, underfundig og underholdende roman om at finde sig selv og sit ståsted i tilværelsen, dog uden et alvorligt grundtema som i Chokolade, der på charmerende vis fortalte om outsiderens vilkår.

Samleren, 2000. 393 sider

BogWeb - 1. oktober 2001