Chokoladeheksen af Joanne Harris

Oprettet: 18.02.2008 - 13:06

Bog: "Chokoladeheksen" af Joanne Harris

Vianne og hendes to døtre lever anonymt og fredeligt, om end ikke lykkeligt, i deres lille lejlighed ovenover chokoladebutikken på Montmartre.

Joanne Harris
Samleren

Atter en rigtig god historie med masser af magi og dejlige personer - "Chokolade" fortsætter. Delikat!

Også uden at have læst "Chokolade" kan man roligt gå i gang med "Chokoladeheksen" - forhistorien dukker op hele vejen igennem bogen, så der er ingen problemer med at følge handlingen.

Der er gået fem år og scenen fra den lille landsbyidyl i Lansquenet er udskiftet med storbyen - byernes by Paris. Vianne og hendes datter, Anouk, og efternøleren, Rosette, har slået sig ned på Montmartre, hvor Vianne driver et lille chocolaterie. Hun bruger ikke længere sine magiske evner og prøver at være så almindelig som mulig - hun overvejer endda ægteskab for at få tryghed til sig selv og børnene. Anouk på 11 kan dog ikke forstå, hvorfor hendes mor er blevet så grå og kedelig - det var meget morsommere tidligere, da hun lavede lidt hokuspokus indimellem!

Men så dukker den fascinerende Zozie de l'Alba op i den lille familie. Zozie er lidt som Vianne var tidligere – smuk, forførende og uafhængig, men hvad er hun ude på? Hun er magtbegærlig og begynder at manipulere med både Vianne og Anouk og det får Viannes magiske kræfter vakt til live igen ….
Joanne Harris har opbygget sin roman omkring de tre hovedpersoners dagbogsnotater. Vianne, Anouk og Zozie kommer til orde på skift og på den måde kommer vi meget tæt ind på personerne - får indblik i deres tanker og følelser og bliver klar over hvilken rolle Zozie spiller. Samtidig er det en historie med masser af miljø – Montmartremiljø, hvor vi hører om mange forskellige både farvestrålende, men også ensomme og forhutlede eksistenser.

Forfatteren er fantastisk til at indfange denne stemning med livshistorier og byens dufte, og hun fik revet mig med ind i et univers af mystik og magi. Der er en dejlig beskrivelse af Vianne som omsorgsfuld mor - og så er der masser af dejlig chokolade, som får tænderne til at løbe i vand.

Gå ikke glip af denne fortsættelse af "Chokolade", som er filmatiseret på skønneste vis af Lasse Hallstöm med Juliette Binoche og Johnny Depp i hovedrollerne. Så mon ikke "Chokoladeheksen" også bliver filmatiseret!