Stalkeren af Chris Carter

Oprettet: 02.04.2012 - 13:41

Bog: "Stalkeren" af Chris Carter

Krimi - I Los Angeles finder politiet med korte mellemrum ligene af tre yngre kvindelige kunstnere - Ligene er skændet og meget tyder på, at der er en seriemorder på spil.

Chris Carter
Per Vadmand
Jentas

Grusom krimi om en morders besættelse af kærlighed

Liget af en ung kvinde findes død i en forladt bygning. Umiddelbart er der ingen tegn på, hvad dødsårsagen er, men dele af kroppen er blevet syet sammen på grusom vis. Obduktionen afslører flere foruroligende ting, og det er tydeligt, at en sadistisk morder er på spil.

Kriminalassistent Robert Hunter bliver involveret i sagen. Opklaringen krydses af privatdetektiven Whitney Meyers, som er hyret til at finde den forsvundne kvinde, Katia Kudrov, der fysisk har mange træk til fælles med Hunters offer. Snart dukker endnu en tilsyet kvinde op, men det er heller ikke Katia …

Det er en spændende og grum krimi. Der bliver ikke sparet på de uhyggelige detaljer, og forfatteren har en livlig fantasi, når han skal tage livet af sine ofre. De får hver især deres helt eget personlige endeligt, som har en dybere mening. Forkvaklet og udtænkt i en morders forvrængede billede af kærlighed.

Det er en bog, hvor man skal forvente, at hovedpersonen er lidt af en superhelt, både når det kommer til intelligens og til nærkamp, og hvor der går en forbløffende mængde smukke kvinder rundt med perfekt hud. Selv en receptionist, som optræder på en halv side i bogen, får en nærmere fysisk beskrivelse med på vejen.

Kan man lide at læse bloddryppende krimier om seriemordere, er Chris Carters serie en kandidat til listen over bøger, der kan nydes i sofaen. Det er dog svært at være med til at gætte, hvem morderen er. Jeg bemærkede kun et ledetråd, og det kom sent i bogen. Det er en hurtig læst bog på trods af sit omfang. Kapitlerne er korte, og det gør det nemt lige at snuppe et til.

Forfatteren har arbejdet som kriminalpsykolog og har interviewet seriemordere med livstidsdomme. Senere turnerede han verden rundt i ti år med kendte pop og rock bands, indtil han kastede sig ud i forfattergerningen.

'Stalkeren' er tredje del i serien om Robert Hunter, hvor den første hedder 'Krucifiks morderen' og den anden 'Bødlen'.