Sommeren på Carlsholm af Vibeke Bruun Arildsen

Oprettet: 16.09.2014 - 10:23

Bog: "Sommeren på Carlsholm" af Vibeke Bruun Arildsen

Tre unge pigers skæbne flettes sammen på Herregården Carlsholm en sommer omkring år 1900. Tjenstepigerne Nethe og Hansigne og godsejerens datter Luise.

Vibeke Bruun Arildsen
2014
Turbine

En historisk ungdomsroman om tre pigers liv, drømme og håb i starten af det tyvende århundrede.

Da sekstenårige Nethe redder præsten fra en dramatisk død, åbner der sig nye muligheder for den unge kvinde. Hun bliver tilbudt en plads på Godset Carlsholm, som hun, trods faderens misbilligelse og foragt, ender med at tage imod. Her møder hun køkkenpigen, Hansine, og godsejerens datter, Luise. Trods hårdt arbejde trives Nethe på Godset, men savner barndomsvennen Ib, som hun begynder at have nye, varme følelser for.

Hansine og Luise forelsker sig til gengæld i den samme fyr, skyttens søn, som spiller violin og forfører unge piger. Det kommer der dramatik og forviklinger ud af, som Nethe forsøger at løse på bedste vis. Men hvor meget skal man ofre sig for andre? Det er et centralt tema, bogen kredser om.

Sommeren på Carlsholm skildrer Danmark i starten af 1900-tallet, en tid med rige godsejere, fattige bønder og barske vilkår i alle samfundslag. Vibeke Bruun Arildsen har tidligere udgivet ungdomsromanerne Marlene og kærligheden (2004) og Sophie. Dronning af Danmark (2006)

En charmerende, sød og letlæst roman for unge piger med hang til romantik og kærlighedsdramaer i historiske kulisser.