Solstorm af Åsa Larsson

Oprettet: 09.05.2004 - 08:00

Bog: "Solstorm" af Åsa Larsson

Kriminalroman - Rebecca Martinsson er skattejurist i Stockholm, men da en barndomsveninde fra Kiruna ringer og beder om hendes hjælp, drager hun tilbage til barndomsbyen, hvor fortiden snart griber

Åsa Larsson
2004
Århus : Modtryk

En spændende krimi om skattejuristen Rebecka Martinsson, der bliver kaldt til Kiruna for at være forsvarsadvokat for en barndomsveninde, som mistænkes for et mord. Paralleller til virkelighedens Nordsverige med dets religiøse fanatikere er ubehageligt tydelige.

I den prangende Krystalkirke i Kiruna bliver den religiøse leder Victor Strandgård fundet myrdet. Han er stukket ihjel, hænderne er skåret af, og øjnene stukket ud. Det ligner et rituelt mord. Og så er det faktisk anden gang, Victor Strandgård dør. Første gang var ved en trafikulykke. Siden da har han vundet en stor menighed for sig ved at kunne berette om denne dødsoplevelse.

Rebecka Martinsson, som er advokat i skatteret, bliver morgenen efter mordet kaldt til Kiruna af barndomsveninden Sanne, søster til den myrdede. Hun ønsker, at Rebecka skal være hendes forsvarsadvokat.

Rebecka flyver til Kiruna og prøver at hjælpe veninden. Hun gør nu mere end det. Hun prøver at opklare mordet sideløbende med de lokale politifolk, den forfængelige viceanklager Carl von Post og den højgravide politibetjent Anna-Maria Mella.

Sanne anklages for mordet, da mordvåbenet bliver fundet i hendes lejlighed. Men der mangler nogle motiver. Rebeckas mistanke retter sig mod de magtfulde og velhavende præster, der har ladet Kristalkirken opføre.

Rebecka bliver dybt involveret i sagen og konfronteres uundgåeligt med sin fortid. Hun er temperamentsfuld og stædig og bringer sig selv i livsfare, da hun forsøger at afsløre hykleriet og dobbeltmoralen inden for den religiøse bevægelse.

Handlingen kan lyde noget fantastisk, men ikke desto mindre kunne man for nylig læse om et tilsvarende mord i Lapland inden for den fanatiske sekt Kristi Blod.

Åsa Larsson er debutant og endnu et skud på stammen blandt de mange fremragende svenske krimiforfattere. Hun kommer selv fra Kiruna, og miljøet i ”Solstorm” bærer præg af forfatterens kendskab til egnen. Hendes nuancerede beskrivelse af polarvinteren, kulden og nordlyset er så sanselig og isnende, at man får kuldegysninger.

Den sproglige tone er let og præcis. Læseren bliver straks suget ind i den spændende handling. Plottet virker, så der er ikke andet at sige end, at jeg allerede nu glæder mig til den næste bog af Åsa Larsson.

Oversat af Helene P. Sørensen. Modtryk, 2004. 317 sider. Kr 299,-