Sløret: eventyrdigt af Suzanne Brøgger

Oprettet: 24.11.2008 - 13:06

Bog: "Sløret: eventyrdigt" af Suzanne Brøgger

Erotisk 1001-nats eventyrdigt på vers om yndlingsslavinden Azryade, der fortæller om erobringer og sex for at holde sheik Jafars sværd fra at dræbe hende

Suzanne Brøgger

Eventyrdigt om haremspigen og sheiken, som indgår en pagt, hvor han former den unge mø, mens hun til gengæld fortæller ham erotiske historier.

Forfatteren kan sin Ovid og eventyret om Tusind og Én Nat, og det er der kommet et helt nyt eventyrdigt ud af, skrevet i et sprog, som balancerer på kanten mellem de gamle mestres sprog og stil og nutidige ord og fortællemåder. Resultatet er en fortælling i Suzanne Brøggers helt eget univers.

I digtet fortælles nærmest surrealistisk, at møen tæller biler som et billede på legen "elsker, elsker ikke", og at Aziyadé fotograferes nøgen af en jomfru, der lærer hende at sende forførende blikke. Vi følger Aziyadé af Levistammen, som hun præsenteres i allerførste linje, fra hun mister sin jomfruelighed, igennem alverdens elskovslege, indtil hun mister sløret og halshugges. For når sløret falder, eller når du afslører alt så, så ryger mystikken, og når alt er fortalt, så ender eventyret.

Suzanne Brøgger er en mageløs historiefortæller og digter. Eventyret begynder helt fra første side af "Sløret", og straks sendes læseren af sted som passager på et flyvende tæppe ud i et eventyr af sproglig skønhed og fantasi om den smukke og erotiske Aziyadé og den magt, som sheik Jafar har over sin slave. Vi væves med 16 sange ind i et erotisk univers, i et amourøst tårn af fortryllelse, mellem slavepigen og hendes herre, fortalt i rytmisk versform med floromvundne ord og billeder.

Suzanne Brøgger skriver om erotik på alverdens måder i alle mulige og umulige fantasier i et vellystent og opstemt sprog, som læseren skal give sig tid til at læse. Den lyriske stil er ikke nem, og digtet kan med fornøjelse og udbytte læses flere gange, fordi man både bliver opstemt og belært:

"Men Jafar var også bare en lille dreng,
Det måtte han indrømme,
For den lastefulde lumske slavepisker
blev som en kåd, lille killing i forhold til
møens fortællinger"

Omslaget er et lille kunstværk i en gul erotisk farve, og på dets bagside afslører forfatteren et helt harem af kvinder med slør.

Gyldendal, 2008. 152 sider.