Skrønen om Erkan af Karsten Lund

Oprettet: 18.03.2010 - 14:27

Bog: "Skrønen om Erkan" af Karsten Lund

Efter en familietragedie i Tyrkiet indvandrer Erkan i 1969 til Danmark - Familien har base i Esbjerg, og Erkan er en driftig mand, der lærer at sno sig som bl a grønthandler og hotelejer i det dans

Karsten Lund

I portrættet af tyrkeren Erkan giver Karsten Lund et realistisk billede af hvilke konsekvenser det kan give at flytte til en kultur fra en helt anden.

Efter den velskrevne 'Den amerikanske sømand' vender forfatteren stærkt tilbage med en samtidshistorie om Erkan der kom til Danmark i 1969 hvor al udenlandsk arbejdskraft blev mødt velkommen.

Erkan starter på fiskefiletfabrik i Esbjerg og herfra arbejder han sig støt og roligt til en stærk position i det danske samfund, startende med opkøb af en grønthandel til at drive en kæde af restauranter og hoteller landet over.

Dog kaster visse begivenheder i Erkans fortid skygge over hans succesfulde liv. Disse begivenheder var den egentlige årsag til at han forlod sit hjemland. Familiestridigheder fra barndommen eskalerer nu og bringer opgøret mellem Erkan og en anden mand nærmere.

Hævnmotivet er en ukendt faktor i vores univers, men en helt afgørende faktor for tyrkerne.

Dette spændingsmoment holder læseren fanget og man frygter for hvilke konsekvenser det får for den sympatiske Erkan. Slutningen er meget overraskende.

Karsten Lund skriver dejlig ukompliceret og ligefremt om de følelser og reaktioner man som indvandrer gennemlever, når man bliver en del af det danske samfund.  Her fortælles i respekt for begge kulturer. Som læser får man en større forståelse for hvilke faktorer styrer tyrkernes liv: familiebindinger, religiøsitet, hævnmotiver.

Erkans historie er også en del af krøniken om Danmarks historie.