Rastløs af William Boyd

Oprettet: 10.04.2012 - 13:50

Bog: "Rastløs" af William Boyd

Ruths mor lever et stille liv med sin landsbyhave, og det kommer derfor som et chok, da hun afslører, at hun lever under falsk identitet og er tidligere engelsk agent op til og i starten af 2 verde

William Boyd
Claus Bech
Hr. Ferdinand

Hvad gør man når man pludselig finder ud af at ens ældre mor i sit tidligere liv har været spion for den britiske efterretningstjeneste? Læs Williams Boyd mesterlige spionroman og find ud af det.

Vi befinder os i 1970’ernes England. Ruth, der er enlig mor, forsørger sig selv og sin søn som engelsklærer for udlændinge. Hun har altid haft et komplekst forhold til sin mor, Sally Gilmartin, som en dag inviterer sin datter ud til sig for at fortælle hende, at hun tror nogen forsøger at dræbe hende.

Dette bliver begyndelsen til nu æra i Ruths liv, hun finder ud af at hendes mors rigtige navn er Eva Delectorskaja, er russisk emigrant, og at hun i sin ungdom blev rekrutterede af den britiske efterretningstjeneste, som spion.

William Boyd har skrevet en gedigen spionroman, faktisk en af de bedste jeg har læst til dags dato.

Historien er delt i to: På den ene side følger vi datteren Ruths ganske almindelige dagligdags trummerum med sønnen og problemerne med ex-kæresten. På den anden side følger vi en spændende skildring af hendes mor som ung kvinde og spion og hendes kærlighedsliv med sin chef, den gådefulde Lucas Romer.

Disse to kontraster gør sig rigtig godt og er medvirkende til at holde læseren fanget, man må jo bare vide, hvad der så sker. Samtidig er det en skildring af en ung kvinde, der må tage sit eget liv op til revision og især hendes forhold og opfattelse af sin mor.

Et ekstra krydderi synes jeg er, at vores to hovedpersoner er kvinder. Spionromaner har oftest mænd i hovedrollerne. Det giver tingene et andet perspektiv, og William Boyd forstår at gøre skildringen troværdig.

Det er en bog med mange facetter, som jeg ikke kan andet end at give mine varmeste anbefalinger. Det er virkelig en god bog.

Og da det er mit eget første dugfriske bekendtskab med William Boyd, vil jeg med høje forventninger kaste mig over hans andre udgivelser

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit