På herrens mark af Niccolò Ammaniti

Oprettet: 11.05.2009 - 12:55

Bog: "På herrens mark" af Niccolò Ammaniti

Rino og Christiano Zena er far og søn og lever et liv på samfundets bund i en trøstesløs italiensk flække. Vold, druk og arbejdsløshed hører til dagens orden, men også kærlighed, drømme og håb.

Niccolò Ammaniti
Cecilia Jakobsen

Italiensk Olsen-bande farce med sørgmuntre undertoner.

Cristiano Zeno er en 13-årig dreng der bor alene med sin far. De fører en forhutlet tilværelse hvor faderens drikkeri står i vejen for et normalt familieliv. Alligevel holder de to af hinanden. Cristiano bærer over med faderens eskapader hvad enten det gælder om at have de tvivlsomme venner på besøg eller om damebesøgene. Kun når sagsbehandleren skal komme på besøg, tager faderen sig voldsomt sammen og formår at oppebære illusionen om et almindeligt familieliv.

Faderen ”har en plan”: sammen med de to venner skal de smadre en automat og rende med pengene. Som ventet formår de ikke at koordinere ugerningen og alt går i bogstaveligste grad i opløsning.

I bogens sidste halvdel eskalerer begivenhederne, og situationen strammer til da en af vennerne begår vold og voldtager en af Cristianos skoleveninder.

Cristiano vil gøre alt for at beskytte og beholde sin far, men oddsene mod dem er store.

Afstumpetheden og de voldelige reaktioner er barske, men realistiske. I alle de rodede hændelser aner man en katastrofe som man gruer for. Tempoet øges som handlingen skrider frem.

Bogen er velskrevet og spændende og meget italiensk. Personernes grove adfærd vækker både foragt, men kalder også på smilebåndet.

Som i forfatterens bog ’Jeg er ikke bange’, hvor hovedpersonen er en lille dreng, er Cristianos skæbne beseglet af de voksne. Aner læseren en fortsættelse?