Orbit af Ib Michael

Oprettet: 08.11.2010 - 14:05

Bog: "Orbit" af Ib Michael

Christina og Ronnie finder i et forladt sommerhus et skrin med mystiske genstande, som sætter dem i stand til at rejse i tid og rum og krydse grænser mellem liv og død - De forsvinder, dør, ge

Ib Michael

Romanen er underholdende med et stimulerende islæt af moderne tid, fantasi, science fiction og kærlighedshistorie.

Orbit er en kærlighedshistorie, om Christinas og Ronnies forelskelse og deres rejser i ni forskellige kredse, hvor mytologi, fortid og fremtid danner rammen om deres oplevelser.

Christina og Ronnie mødes i et forladt sommerhus, de er fra to meget forskellige miljøer. Ronnie, tidligere soldat fra Afghanistan, kører på motorcykel og er indblandet i bandekrige og mordbrand, Christina er adopteret fra Thailand af middelklasseforældre, der er omkommet i en flyulykke, men har efterladt hende bl.a. sommerhuset, der danner rammen om hele historien. Her ligger en sær og tragisk familiehistorie gemt, samt et spøgelse, stjålne opfindelser, gamle breve samt ikke mindst en elfenbensskive, en sekstant, samt to sølvspatler.

Christina og Ronnie hopper ned i en brønd og tager sølvspatlerne i munden, mens maskingeværer skyder over deres hoveder, og de forsvinder. Christina, modig og nysgerrig, med Ronnie på slæb. ”Det var uden betænkning han sprang efter hende, instinktet fortalte ham at han ellers ville blive ladt ene tilbage på jorden. Som sangeren, der aldrig mere fik sin elskede at se.” De drager af sted i ni forskellige kredse: i en fortid som f.eks. cirkusgøglere og i en fremtid med gruopvækkende klimaødelagte scenarier i amerikanske storbyer.

Undervejs mister de hinanden, men deres kærlighed er den tyngdekraft, der skal få dem til at mødes igen. Om det lykkes, afhænger af om Ronnie kan redde Christina fra helvede og om Christina kan finde Ronnies bane, så de to kredsløb kan mødes i samme bane på samme tid.

Romanen er underholdende med et stimulerende islæt af moderne tid, fantasi, science fiction og kærlighedshistorie, som stiller krav til læseren om at acceptere handlingens og personernes spring frem og tilbage i tid og rum. Der er kælet for den magiske realisme, hvor grænsen mellem virkelighed og det overnaturlige forsvinder.

Kærlighed, død og bedrag samt en advarsel om et frygteligt fremtidsperspektiv, hvis vi ikke passer bedre på jorden, er bogens bærende elementer og de er så solide og spændende grundpiller, at jeg, som læser, holdt godt fast i bogen for at være med i alle fortællingens kredsløb, så jeg kunne få opklaret om Christina og Ronnie kom tilbage til romanens virkelighed.