Ørn og engel af Juli Zeh

Oprettet: 01.09.2009 - 02:00

Bog: "Ørn og engel" af Juli Zeh

Da karriereadvokaten Max' veninde begår selvmord, dropper Max jobbet og forsvinder i så meget kokain som han kan købe.

Juli Zeh
Aino Roscher
2003
Samleren

En tour de force gennem frivillig fornedrelse og selvødelæggelse i nutidens Tyskland og Østrig.

Ubehag og afsky er nogle af de følelser, man kommer i kontakt med, når man læser denne prisbelønnede debutroman, der er en blanding af psykologisk roman og politisk thriller.

Disse følelser opstår i mødet med hovedpersonen Max, som vælger misbrug af kokain, efter at hans psykisk ustabile veninde Jessie har skudt sig selv.

Max er en ung succesfuld advokat, som beskæftiger sig med Balkan-området og EU’s udvidelse mod Østeuropa. Udadtil har han styr på tilværelsen på trods af sin noget ensomme opvækst på kostskole og en mor, som i ferierne skiftevis tvangsfodrede ham og anbragte ham på forskellige hjem for mennesker med spiseforstyrrelser. Mens han indadtil så småt er ved at gå i opløsning.

Lyspunktet i hans dagligdag på kostskolen var hans venner Shershah og Jessie. Shershah som han på én  gang både beundrede og hadede på grund af hans skønhed og overlegenhed, og Jessie med det skrøbelige sind, som kom fra en dybt kriminel familie med interesse og flair for narkotikasmugling.

Venner, som han mister kontakten til, da de som voksne vælger forskellige livsbaner - Shershah og Jessie kriminalitetens og Max juraens. Jessies familie bliver alligevel alle 3s skæbne.

Ti år senere mødes Max og Jessie igen og forenes i et venskabeligt afhængighedsforhold, der brat ender, da Jessie skyder sig selv. Max kommer ud i en dyb krise og opsøger derfor natradioværtinden Clara. Clara påtager sig at hjælpe Max ud af sin krise ved frivilligt at lægge krop og sind til hans destruktive, agressive adfærd og ved at lytte til hans livshistorie, hvor både fortid og nutid er viklet sammen.

Juli Zeh forstår virkelig at fange sine læsere med en historie, hvor intet er, hvad det giver sig ud for at være, hverken menneskene eller omstændighederne. En historie, hvor sandheden og bedraget er svære at skelne fra hinanden, ligesom rollen som offer og bøddel.

Hvis man får lyst til at læse mere af forfatterinden, så er hun for nylig udkommet med sin tredje roman på dansk: den filosofiske krimi ”Det sidste spørgsmål” om to fysikere og deres strid om fortolkningen af paralleluniversteorien.