Nick Cave – en biografi af Per Reinholdt Nielsen

Oprettet: 15.05.2017 - 13:46

Bog: "Nick Cave – en biografi" af Per Reinholdt Nielsen

‘Nick Cave – En biografi’ fortæller historien om et af rockens helt store ikoner, der på forbløffende vis og med lyrisk galskab har fornyet klassiske myter og sat strøm til både Bibelen og li

Per Reinholdt Nielsen
Klim

En gennemført, gennemarbejdet og helt igennem fascinerende beretning om en af rockhistoriens helt store sangskrivere.

Mørkemanden. Knokkelmanden. Nick Cave. Den karismatiske gunslinger fra Warracknabeal i Australien har altid været en unik ener i rockhistorien. Musikalsk har han søgt at gå planken ud og er aldrig gået på kompromis med sin kunstneriske integritet. Ambitionerne har under hele karrieren været skyhøje, og Cave har med sine godt 250 sange formået at styre langt uden om rockens klichéer og sat et stærkt, solidt og originalt aftryk på musikhistorien. Med et vildt arbejdsraseri, et mangeårigt stofmisbrug og en helt særlig litterær tilgang til sangskrivningen, har Cave leveret et evigt foranderligt musikalsk udtryk fyldt med knaster og kontraster. Altid en smule skævt og altid på kanten. Og det er præcis den fornemmelse, der gløder på samtlige sider af Per Reinholdt Nielsens velskrevne biografi om ”The Prince of Darkness”, og bryder ud i lys lue efter endt læsning.

Bogen er inddelt i kapitler, der markerer de forskellige perioder i Caves karriere både musikalsk og personligt. Fra da han i 1970´erne blev en betydelig del af Melbournes undergrundsmiljø som frontfigur i postpunkbandet ”The Boys Next Door” til energi- og raseriudladningerne i bandet ”The Birthday Party”. Og ikke mindst hører vi om det mangeårige ridt i konstellationen ”Nick Cave and The Bad Seeds”, som har cementeret Caves evner som både distanceret fortæller på et album som ”Murder Ballads”, men også som dybt personlig og hjerteknust sangskriver på ”The Boatman´s Call”. Indledende hører vi om opvæksten, hvor særligt faren har spillet en afgørende rolle i Caves liv. Det er et komplekst forhold, som vi fornemmer med svingende intensitet hele bogen igennem, og som giver en større forståelse for Caves virke som sangskriver.

”Hellere blive fortæret af helvedes flammer end kede sig langsomt og konformt ihjel”, sagde Nick Cave på tidspunkt. Og det er grundtonen, der bliver slået an i stort set hele Caves karriere. Både i den grænsesøgende og eksperimenterende tilgang til musikken, men også i tekstuniverset som rummer provokationer og kontraster og ofte kredser om dualismen mellem liv/død, kærlighed/elendighed, vildskab/stilhed osv.

Bogen beskriver medrivende bandets ambitioner og drive, men også samtiden, rockhistorien, musikkens opbygning og scenekunstens væsen. Vi får et fint billede af de ydre rammer, hvori bandet agerer, men når også i dybden med de enkelte albums og kommer sågar helt ned i en interessant dissekering af de enkelte numre. Der er masser at komme efter for de inkarnerede Cave-fans og nørderne, men også for dem, der blot lytter til mandens musik. Derudover kan bogen også læses af alment musikinteresserede og læsere med hang til biografier. For ud over at bogen er en gennemarbejdet indføring i og rejse udi Caves på én gang voldelige, fabulerende og hjerteknugende univers, er det også en absolut læseværdig beretning om en mand, der har gået så grueligt meget igennem, men aldrig har slingret i valsen, når det kommer til ægthed og ambitioner.

Kan du lytte, mens du læser, får du en ekstra stor læseoplevelse, hvis du undervejs lader Nick Caves musik fylde øregangene. God fornøjelse.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit