Min fars århundrede af Geert Mak

Oprettet: 01.02.2011 - 14:08

Bog: "Min fars århundrede" af Geert Mak

Forfatteren fortæller sin families historie gennem tre generationer og beretter derigennem Hollands historie i det 20. århundrede: livet på landet omkring 1900, 1.

Geert Mak
Tiderne Skifter

Min fars århundrede er mesterlig og vedkommende historiefortælling om Hollands udvikling gennem de seneste 100 år fortalt gennem forfatterens slægts historie.

Med Min fars århundrede er det på eminent vis lykkedes den hollandske kulturjournalist Geert Mak at skabe et værk, der på bedste måde formår at kombinere beskrivelsen af de store træk i historien med de små dagligdagsbegivenheder, således at fortiden bliver sanselig og lyslevende for læseren.

Geert Mak fremstiller med stor indlevelse, nysgerrighed og med udgangspunkt i sin egen familie et væld af personer, hvis skæbner man som læser bliver indfanget af, på grund af Maks fantastiske evne til gennem en uhyre mængde kildemateriale af fotografier, aviser, dagbøger og historiske værker m.m. at gøre personer og tiden levende på ny.
Historien udgår fra Schiedam, et lille landbysamfund ved floden Maas, hvor faren fødes i 1899. Landsbyen bærer også tilnavnet sorte Nazaret på grund af de store spritfabrikker, der som det siges, spyede ild som en vulkan. Bedstefaren er skibsmager og Maks far vokser op i en verden af i går præget af optimisme og tiltro til den bestående orden og dens værdier.
Men som bekendt lurer to verdenskrige i horisonten, der skal vende op og ned på alt det bestående.

I Geert Maks fremstilling  af det 20. århundredes Hollands udvikling fra små landsbysamfund til det moderne Hollands tilblivelse  kommer vi også en tur til Indonesien, der tidligere var en hollandsk koloni, da  Maks far, der er calvinistiske præst, bliver udsendt til kolonien.

Bogen er på en og samme gang en beskrivelse af den moderne samfunds udvikling og nogle af dens konsekvenser samt ikke mindst en afdækning af den lille nations indimellem selvtilfredse selvtilstrækkelighed.  En vis indbildsk nationalarrogance, der som Mak fint viser, dækker over visse fortrængninger angående 2. verdenskrig og jødernes behandling. Og også Hollands rolle og ageren som kolonimagt er noget, der sjældent kommer med i skåltalerne om Holland som europæisk mønsterland.

Den bedste anbefaling jeg kan give bogen er, at den til trods for at være et historisk værk på ingen måde føles tør, lang i spyttet eller faktuel opremsende, som historiebøger til tiden kan være. Min fars århundrede er derimod bevægende og spændende læsning med et stort sprogligt overskud. Kort sagt, jeg læste bogen, som var det en roman.

Geert Maks anden bog på dansk, Europa- en rejse gennem det 20. århundrede, der udkom sidste år, kan også varmt anbefales.  I denne bog kombinerer Mak rejseskildringen med historiske øjenvidneberetninger. Særligt stærkt står de kulturhistoriske iagttagelser og de personlige beretninger, hvilket medvirker til at historien om det 20. århundredes Europa gøres levende og nærværende på en måde, som det ellers ikke er mange historiske værker forundt.