Magtspillerne af Michael Connelly

Oprettet: 14.03.2014 - 11:42

Bog: "Magtspillerne" af Michael Connelly

Harry Bosch skal opklare en henlagt sag om en kvinde, der blev fundet voldtaget og myrdet i 1989. Et nyt bevis peger på en gerningsmand, der var otte år gammel, da kvinden blev dræbt.

Michael Connelly
Søren K. Barsøe
2014
Klim

Magtspillerne er den 13. bog med Harry Bosch som hovedperson, men jeg har aldrig læst noget at forfatteren før. Jeg har hørt meget godt om ham, og nu kom tiden til at læse forfatteren. Det er jeg glad for!

Magtspillerne er en barsk krimi fra LA, hvor Harry Bosch og hans makker skal opklare to forbrydelser på samme tid. Harry Bosch arbejder i afdelingen for uafsluttede sager, hvor de får en sag om en voldtægtssag fra 1989. Der er kommet nye spor i sagen, og alt peger på en gerningsmand, der kun var otte år, da forbrydelsen fandt sted.

Samme dag får Bosch og hans makker David Chu endnu en sag. Den handler om Harrys ærkefjende, den højtstående LA-politiker Irvin Irving. Irvings søn er død, enten ved et uheld, eller også er han blevet hjulpet på vej. Det er ikke nemt at opklare to sager på én gang, og slet ikke da sagen om Mr. Irving trækker tråde langt ind i politiets egne rækker. Sagen om voldtægten bliver også mere ubehagelig og grum og ryster selv den hårdkogte efterforsker.

Bosch er en kolerisk ensom ulv, der ikke lader mange komme tæt på sig. Selv ikke tidligere eller nuværende makkere. Hans bløde punkt (og tak for det) er hans 15-årige datter, der bor hos ham. Jeg er ikke blevet venner med ham endnu, men det kan vel komme, når jeg nu vil kaste mig over bøgerne om Harry Bosch – i den rigtige rækkefølge – med visheden om, at der er til mange ugers læsning, og det er egentlig helt ok.