Echo Park af Michael Connelly

Oprettet: 09.01.2009 - 20:53

Bog: "Echo Park" af Michael Connelly

Krimi - En uopklaret sag om en kvindes forsvinden som har pint Harry Bosch i årevis bliver atter aktuel, da en fængslet seriemorder tilstår at have dræbt hende, og til sin rædsel opdager Bosch, at

Michael Connelly
Søren K. Barsøe
Klim

Bosch er bare bedst.

"Echo Park" er den 10. og nyeste krimi på dansk fra Michael Connelly’s hånd. Den sprogligt virtuose Connelly er en sand mester ud i plottet og hans figur Harry Bosch svigter heller ikke læserne denne gang.

Harry Bosch er tilbage i afdelingen for uopklarede sager hos politiet Los Angeles. Ved et tilfælde anholdes en seriemorder der mod en strafreduktion vil vise, hvor liget af en ung kvinde, Marie Gusto der forsvandt 13 år tidligere, ligger gemt. Bosch havde selv med sagen at gøre dengang – og skyldfølelsen over at have overset et muligt spor har plaget ham lige siden.

Bosch aner dog uråd på grund af den aftale morderen og statsadvokaten har indgået, og med den velkendte væmmelse for politik og autoriteter bider Bosch sig fast i sagen og undersøger alle tænkelige personer og spor i sagen.

Det er stadig en stor fornøjelse at se hvordan Michael Connelly aktiverer Boschs mange traumer til en fordel i eftersøgningen. Mordet på Harry Boschs egen mor mange år forinden har sat sig dybe spor i form af arbejdsiver, stædighed og sluttelig ensomhed. Disse egenskaber har, heldigvis for os læsere, gjort Harry Bosch til en af de bedste i branchen.

Michael Connelly skriver kriminalromaner så hårene rejser sig – smukt og spændende, og "Echo Park" er ingen undtagelse. Den løfter en ny flig for oplevelsen af romanfiguren Harry Bosch og hans ulige kamp for at skabe en smule retfærdighed i Los Angeles og omegn - samt at holde de indre dæmoner i ro.