Engleruten af Michael Connelly

Oprettet: 01.06.2001 - 08:00

Bog: "Engleruten" af Michael Connelly

Kriminalroman om mordet på den sorte advokat Howard Elias, specialist i sager om politibrutalitet; Los Angeles står på den anden ende, og Harry Bosch's opklaringsarbejde saboteres tilsyneladende in

Michael Connelly
Claes Johansen
2001
Forum

Los Angeles - byen, hvor modsætninger mødes. Vilde forhåbninger og knuste drømme. Social nød og ufattelig rigdom. Politimanden Harry Bosch skal opklare mordet på en borgerretsforkæmper; samtidig truer byen med at gå amok på grund af drabet, og Bosch' eget liv hænger i laser.

Engleruten - Angels Flight - hedder en lille bjergbane i Los Angeles. Her finder man liget af en berømt advokat, som var kendt for at kæmpe mod politiets magtmisbrug. Bosch bliver sat på sagen, der snart viser sig at være en betændt affære.

Mistanken falder på nogle af hans kolleger, og tilsyneladende er der stærke kræfter i politikorpset, som prøver at hindre opklaringen. Men Bosch er kendt for sin kompromisløse stædighed og får gravet de ubehagelige sandheder frem.

Connelly skriver i traditionen fra Raymond Chandler: En spændende krimi, der flettes sammen med gode skildringer af de mennesker, der optræder i romanen, og det samfund, hvori handlingen foregår. Og i midten af det univers finder vi den barske detektiv med hårdkogt overflade og blød blomme, en helt, der går sine egne veje, og som altid er på kant med autoriteterne.

I denne roman bliver krimien koblet sammen med fortællingen om en by i oprør, stærkt påvirket af Rodney King-sagen i 1992. Her eksploderede Los Angeles i kampe mellem politi og borgere, racehad, plyndringer og vold efter afsløring af politivold.

Romanen giver samtidig et overbevisende og nuanceret portræt af Bosch, som må kæmpe med sine egne dæmoner, både privat og professionelt. Nu troede han netop at have fundet lykken, men hans ægteskab krakelerer. Og i løbet af sagen må han indse, at det er svært at holde hænderne rene, når kolleger er indblandet.

Engleruten er den femte Harry Bosch-krimi på dansk. Den første i serien er Det sorte ekko, 1997. Desuden har Connelly skrevet et par andre glimrende spændingsromaner. Der er flere gode, nye forfattere, der dyrker den samme krimi-tradition. Læs for eksempel John Sandfords bøger om den skrappe strømer Lucas Davenport, Ian Rankins krimier med den skotske politimand John Rebus eller Christopher Brookmyres romaner om journalisten Jack Parlabane.

Forum, 2001. 379 sider

BogWeb - 1. juni 2001