Jonas Eckel af Karin Fossum

Oprettet: 29.03.2004 - 08:00

Bog: "Jonas Eckel" af Karin Fossum

Jonas Eckel fortæller sin historie om en tilbagetrukket, regelmæssig og kontrolleret tilværelse - Da han møder den buttede Lilian er begges lykke tilsyneladende gjort, men så er der alligevel noget

Karin Fossum
2003

Normal eller gal? Noget særligt eller helt almindelig? Jonas Eckel – hovedperson i Karin Fossums intense roman – tager læseren med på tur i sindets kringelkroge.

Jonas Eckel er 38 år, lagermand og føler sig som noget ganske særligt! Han føler, der står en egen glans om ham. At han går rundt i et specielt lys.

Denne opfattelse er han i store træk alene om. Set udefra lever han et stille, indadvendt og lidt stereotypt liv. Han står op, passer sit arbejde, ser fjernsyn og går i seng. Lige indtil han møder Lilian Ask, der arbejder i et kaffebrænderi. Jonas beslutter hurtigt, at hun er kvinden i hans liv, og uden de store kærlighedsscener eller udgydelse af følelser gifter de sig, da Lilian som svar på frieriet siger: "Det kan jeg da godt".

Jonas Eckels forventninger til ægteskabet er orden og rammer – konforme billeder, han har med fra forældrenes ægteskab – mere end det er kærlighed og glød. Han går ind til tilværelsen med Lilian med den soleklare attitude, at det er ham, der sætter dagsordenen, og hende, der skal rette ind efter ham.

Ret hurtigt begynder Eckels forestilling om livet som ægtemand at krakelere. Lilian spiller ikke den rolle, han havde tiltænkt hende og langsomt, men sikkert antager deres forhold nærmest surrealistiske former, hvor det eneste fællestræk er at arbejde hver sin vej.

I et sidste desperat forsøg på at redde ægteskabet beslutter de sig for en charterrejse til Portugal, hvor spændinger og modsætninger accelererer, og Jonas Eckel viser den farlige side af det specielle lys.

Romanen er fortalt i jeg-form og er både en bidende satire over tid og mennesker i dag og en uhyggelig psykologisk beskrivelse af sindets veje og vildveje. Man har lyst til både at grine og at frisere hårene ned i vandret igen.

Det er en super roman! Personskildringerne er præcise og knivskarpe, ingen overflødige ord eller handlingsspor. Der er elementær spænding som i en topkrimi, der er psykologisk spænding, og der er hip til ægteskaber, der er mere skab end ægte, og til alle os, der tror, vi er noget særligt.

Oversat af Ida Jessen. Gyldendal, 2003. 194 sider. Kr 198,-