Varsleren af Karin Fossum

Oprettet: 27.09.2010 - 10:02

Bog: "Varsleren" af Karin Fossum

Krimi fra Norge, hvor Konrad Sejer jagter en ung mand, der ikke skader sine ofre fysisk, men terroriserer dem psykisk

Karin Fossum
Poul Bratbjerg Hansen

Dreng på afveje river op i velfungerende menneskers tilværelse med grusomme konsekvenser for alle.

Den ene ildevarslende hændelse efter den anden gør beboerne i en lille norsk bygd utrygge. På overfladen tilsyneladende ret uskyldige begivenheder, foranstaltet af ”Jærven”, en forhutlet, uelsket ung mand der drøner rundt på en scooter.

Bogens indledende begivenheder er makabre: Et ungt forældrepar finder deres lille Margrethe i barnevognen, smurt ind i blod. Selv om blodet viser sig at stamme fra et dyr, og Margrethe er ganske uskadt, sniger sårbarheden og angsten ind hos forældrene.

Det samme sker hos de andre ”ofre” for udspekulerede begivenheder. Tilværelsen, den trygge og forudsigelige, er ikke længere så sikker.

Konrad Sejer er tilbage i vanlig, rolig form. Som ventet fatter han at der er et stakkels menneske bag disse skæbnesvangre hændelser. Hans afdramatiserende tilgang til opklaringen er betryggende, og dog breder uhyggen sig.

Skuffet bliver man aldrig, når en ny bog af Karin Fossum kommer på gaden.
Hendes enkle sprog, hendes evner til at komme tæt på både bøddel og ofre er legendarisk. Det er nu ikke Sejers fortjeneste at der kommer en løsning, men da hævnmotivet sniger sig ind, sker der igen uhyggelige ting.

Den endelige løsning er både forudsigelig og overraskende. Glæd dig!