Den onde vilje af Karin Fossum

Oprettet: 06.11.2009 - 13:14

Bog: "Den onde vilje" af Karin Fossum

Konrad Sejer blandes ind i en speget sag om et tilsyneladende selvmord, der viser sig at være meget mere kompliceret end først antaget

Karin Fossum
Poul Bratbjerg Hansen

Jeg har ikke tidligere læst noget af Karin Fossum, men en kollega anbefalede mig hende med bemærkningen, at hun er en af de krimi-forfattere, man kan læse både som en krimi, men også som en spændende psykologisk fortælling. Det havde hun ret i.

De tre venner, Axel, Reilly og Jon, er på weekendtur. Om natten tager de spontant ud at sejle på den nærliggende sø, og her springer Jon i for øjnene af vennerne. Reilly vil forsøge at redde ham, men Axel holder ham tilbage. Hvorfor begår Jon selvmord? Og hvorfor ønsker Axel at det sker?

Det er i korte træk handlingen i ”Den onde vilje”, og måske det der adskiller den fra andre krimier. Jons selvmord sker nemlig i løbet af de første par sider, så jeg har ikke afsløret slutningen, og resten af bogen forsøger at skabe klarhed over, hvad der drev Jon til denne handling.

Det viser sig, at Jon var indlagt på en psykiatrisk afdeling, og at der tilsyneladende er sket noget, som de to kammerater også har deltaget i, som martrer Jon til døde. Det er denne gåde, der først løses til sidst, og indtil da tegner Karin Fossum et fremragende psykologisk portræt af både de to venner og Jon selv.

Hvis jeg skal sammenligne Karin Fossum med andre forfattere, må det bliver Inger Frimansson, hvis ””De nøgne kvinders ø” jeg var helt vild med, og som også var en lidt atypisk krimi. Karin Fossum har en lidt anden skrivestil, men hun er letlæst og har nogle spændende overvejelser undervejs.

”Den onde vilje” fik mig også til at tænke på den danske film ”Fri os fra det onde”, som har lidt det samme tema – nemlig at gode mennesker kan komme i situationer, hvor man ved at undlade at handle, gør andre fortræd. Det beskriver Karin Fossum fantastisk godt her.