Hus og hjem af Helle Helle

Oprettet: 19.12.2011 - 12:02

Bog: "Hus og hjem" af Helle Helle

Anne og Anders har købt hus i Annes barndomsby på Falster - Hun flytter i forvejen og søger famlende fodfæste blandt gamle veninder, nytilflyttere og barndommens skygger

Helle Helle
1999
Samleren

Tag med på besøg på Falster i 1980'erne. Her snakker vi om vejret, om kartoflerne og om naboens kat. Men snakker vi også om de vigtige ting? De rigtig vigtige ting?

Vi er i 1980'erne og det unge par, Anne og Anders, har købt hus i Annes barndomsby på Falster. Anne er flyttet i forvejen for at indrette sig i huset og for at falde på plads i lokalsamfundet. Anne har mange praktiske planer omkring huset og udpakningen af flyttekasser, men dagene i det nye hus flyder ligesom bare forbi.

Den eneste kontakt Anne egentlig har til andre mennesker, er hendes to barndomsveninder, samt det sendrægtige ægtepar i huset ved siden af.  Langsomt opstår der dog et venskab - eller nærmere sagt - en flirt mellem Anne og byens unge præst, Jens.

Man siger at lediggang er roden til alt ondt, så hvorfor mon Helle Helle ofte vælger at hendes romanfigurer skal  være kvinder uden mål og med? Hvorfor kan de ikke ”tage sig sammen” til noget som helst? Få vasketøjet ind? Få malet væggene - eller pakket en flyttekasse ud? Og hvorfor pokker snakker de så meget om vejret?

Helle Helle har en uovertruffen evne til at fange de små øjeblikke i hverdagen - og til at skrive en hel historie mellem linjerne. Det interessante er nemlig ikke det der bliver sagt, men det der er usagt, for Helle Helle mestrer i dén grad antydningens kunst, som fx i sætningen: ”Jeg står ved komfuret, indtil kartoflerne er kommet i kog. Så skruer jeg ned for blusset og tænder radioen. Det gode vejr fortsætter helt ind i næste uge”.

Hvorfor kan jeg så så godt lide 'Hus og hjem'? Fordi hovedpersonen kunne være mig selv, fordi Helle Helle har kigget ind i kvindesindets dybeste afkroge, og set alt det der foregår derinde bag de kogende kartofler, og alle de kuldsejlede planer, og det er ikke altid lige pænt – men det er sgu godt set! Respekt Helle Helle!

'Hus og hjem' er Helle Helles debutroman fra 1999, og den roman der for alvor slog hende fast som én af Danmarks mest talentfulde forfattere. Efter denne har hun skrevet flere anmelderroste romaner, hvoraf hendes seneste er 'Dette burde skrives i nutid' (2011).

Hvis man undrer sig over hvorfor Helle Helle hedder som hun gør, er forklaringen den at Helle Helles oldemors efternavn var ”Helle”.