Hjemsøgt af Kurt Aust

Oprettet: 23.05.2005 - 12:06

Bog: "Hjemsøgt" af Kurt Aust

Da Petter Hortten bliver sendt til Norge som vejviser for pavens udsending, nuntius Conti, hvirvles han ind i en række begivenheder, der omfatter adskillige giftmord - Han og nuntiusen er i fe

Kurt Aust
Flemmming Chr. Nielsen
2005
Hovedland

En pavelig gesandt besøger Norge i 1703, hvad er hans egentlige ærinde? En række giftmord følger i hans kølvand, og hans unge ledsager er bekymret - ikke mindst for sin egen hals.

I oktober 1703 besøger professor Thomas af Boueberges unge norske protegé, Petter Hortten, sit hjemland for første gang, siden han forlod det fire år tidligere.

Han skal være vejviser og tolk for en pavelig gesandt, der skal udarbejde en rapport om landet. Papisme, dvs. katolicisme, er forbudt ved lov, og derfor rejser gesandten forklædt som italiensk handelsmand. Petter er ansvarlig for hans ve og vel, og det vil gå ud over hans egen unge hals, hvis der tilstøder gesandten noget.

Og netop denne hals kommer hurtigt i fare, da en række giftmord følger i gesandtens kølvand. Petter begynder at ane, at hans ledsager har andre ærinder end det officielle, men hvordan han end vender og drejer det, svarer han for ham med sit liv. Professoren befinder sig forklædt i baggrunden og griber ind, når det er absolut nødvendigt, men det er Petter, der til sidst løser gåden, og jeg tror, at vi i fremtiden vil se mere til ham.

Han glæder sig desuden som et lille barn til at vende hjem, gense de gamle steder og de gamle venner, og måske især vise dem derhjemme, at han er blevet en fin mand med pudderparyk. Men - 'Ak, hvor forandret' - fire år er lang tid, og Petter må erkende, at det ikke altid er tilrådeligt at gå tilbage i sine spor. Han forlader Hortten Gård, ikke lykkeligere men klogere på, hvem han er.

"Hjemsøgt" kan godt minde lidt om "Rosens navn" med den vise læremester og den videbegærlige elev. Austs beskrivelse af perioden og magtens rolle i forskellige samfundslag virker meget troværdig og velresearchet. Han kan skildre et gadeliv fra begyndelsen af 1700-tallet, så man kan både se, høre og ikke mindst lugte det, og intrigen er flot bygget op med ledetråde hist og her (men dem opdager man selvfølgelig først bagefter).

Læsere af Martin Jensen og Candace Robb kan trygt stifte bekendtskab med Kurt Aust, og jeg vil selv glæde mig til næste bind, der allerede foreligger på norsk: "Kongefrykt: nest etter Gud".

Oversat af Flemmming Chr. Nielsen. Hovedland, 2005. 312 sider. Kr 198,-