Fordi jeg vil gå med bukser - af Lara Cardella

Oprettet: 04.04.2005 - 08:05

Bog: "Fordi jeg vil gå med bukser -" af Lara Cardella

Anna beretter om sine vanskeligheder med at være teenager og pige i en landsby i det sydlige Italien og om sit oprør mod landsbyens dobbeltmoral og undertrykkende kønsrollemønster

Lara Cardella
1990
Per Kofod

Charmerende ungpigefortælling fra et Sicilien, hvor drømmen om prinsen på den hvide hest betvinges af en mandsdomineret verden.

Anbefalet af bibliotekar Helle Regitze Boesen, Haderslev Bibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Forfatteren skrev romanen i en alder af bare 18 år, og den er blevet oversat til diverse sprog. Det pågående sprog afspejler fint hovedpersonen, Annettas, lyst til livet og har en friskhed i tonen på trods af de traumatiske oplevelser, hun udsættes for.

Som titlen antyder, har Annetta et gåpåmod og en ubændig lyst til at gøre oprør mod de sicilianske mænds opfattelse af kvinder. Kvinder skal holdes nede med al magt, også ved anvendelse af korporlig afstraffelse.

Annettas største ønske er at gå med bukser, og dette ønske forsøger hun at realisere ved at opsøge et nonnekloster, for her må de da have bukser på inden under! Faderen tæver hendes sønder og sammen med en rem for denne uskyldige foreteelse, men Annetta opgiver ikke så let sit forehavende.

I skolen er hun den usynlige pige, der ikke gør forsøg på at tiltrække sig drengenes opmærksomhed, men snart finder hun en dominerende veninde, der lærer hende at sminke sig og at flirte med drengene. Et uskyldigt kys af en dreng får hele Annettas familie til at udstøde hende. Hun erklæres for at være en luder, og moderens fordømmelse er langvarig og åbenbart nødvendig for at få alle i landsbyen til at forstå, at Annetta har vanæret familien.

Hos sin tante finder hun et fristed og kommer på afstand af sin egen familie for blot at selv at blive krænket seksuelt af onklen.

Heldigvis kan vi ånde lettet op ved slutningen, hvor Annetta alligevel oplever kærligheden, og hvor tiderne er så forandrede, at unge piger ikke længere straffes for at gå uden for hjemmet. Med nutidens syn på pigeopdragelse er de alvorlige emner: overgreb og forsømmelser forvandlet til en sørgmunter fortælling med en italiensk lethed i tonen.

Oversat fra italiensk af Hanne Jansen efter 'Volevo i pantaloni'. Per Kofod, 1990. 146 sider