Familiehistorier af Kate Atkinson

Oprettet: 10.04.2006 - 12:05

Bog: "Familiehistorier" af Kate Atkinson

Psykologisk thriller, hvor privatdetektiven Jackson Brodie skal opklare tre historiske sager: en 3 årig piges sporløse forsvinden, en tilsyneladende galnings nedslagtning af en ung pige på et advok

Kate Atkinson
Vibeke Houstrup
2006
Lindhardt & Ringhof

Er man til både James Bond og kommissær Morse, er Jackson Bride en forfriskende mixture af de to kriminal-gentlemen.

Stedet er Cambridge, hvor detektiven Jackson Brodie opsøges af fire personer. Alle har oplevet forbrydelser, som har hæmmet deres liv. De har en tro på, at blot sandheden bliver blotlagt, vil de kunne komme videre i tilværelsen. De ønsker at få hjælp til at få følgende mord/forsvindinger opklaret/afklaret :

- Den overvægtige advokat Theo ønsker at forstå, hvorfor hans datter Laura blev knivdræbt af en ukendt ung mand.
- Lille Olivia Land, alder 3 år, forsvinder en nat fra sit kaotiske hjem, og hendes to søstre ønsker nu at få svar på, hvad der blev af hende.
- Michelle sidder i fængsel for drab på sin ægtemand. Søsteren ønsker nu at vide, hvad der blev af Michelles datter.

Detektiven Jackson Brodies opgave synes umulig, da forbrydelserne blev begået for mange år siden: 1970, 1979 og 1994. Med en elegance som en James Bond får han styr på de mange hændelser dengang og nu. Opklaringsarbejdet er ikke planlagt minutiøst. Tværtimod er det nærmest tilfældigheder, der styrer forløbet. Tilfældighederne løser op for alle tre sager, der vikler sig ind i hinanden og gør nutiden meget nærværende og krævende.

På charmerende vis indblandes Brodies eget kaotiske privatliv. Hans indstilling til sin fraskilte kone er ironisk distancerende, mens forholdet til datteren er både realistisk og rørende.

Advokaten Theo og Jackson har en fælles angst for de ubehagelige hændelser og uhyrlige ting, som kan overgå deres piger. Pigers sårbarhed er et gennemgående tema, eksemplificeret i Olivia Land, som er den mindste pige i en uhyrlig familie, hvor faderen begår overgreb på de ældre søstre.

Som læser er man rigtig godt underholdt. Der er en fremdrift i fortællingen, og man følger i spænding, hvorledes detektiven som aktør influerer på personernes færden, så de selv medvirker til at løse gåderne.

Oversat af Vibeke Houstrup. Lindhardt og Ringhof, 2006. 347 sider. Kr 299,-