Et ansigt til Emily af Asta Olivia Nordenhof

Oprettet: 27.07.2017 - 15:11

Bog: "Et ansigt til Emily" af Asta Olivia Nordenhof

En fortælling om kærligheden, hvor Rosa elsker Emily. Emily uforløst elsker Daniel. Og Rosa bl.a. genskriver sin afdøde fars dagbog fra da han er 21.

Asta Olivia Nordenhof
Basilisk

I 2011 debuterede forfatteren Asta Olivia Nordenhof med romanen ”Et ansigt til Emily”. Eller rettere: jeg ved snart ikke om bogen kan kategoriseres som en roman, for der er reelt set tale om korte tekststykker, noget der minder om dagbogsnotater og breve samlet i hvad forfatter og forlag nok har tænkt skulle udgøre et sammenhængende værk.

Bogen fortæller historien om et kærlighedsforhold mellem to yngre kvinder ved navn Emily og Rosa. Der er hovedfokus på kvindernes indbyrdes forhold, men sideløbende hermed berettes også om forholdet til den ene kvindes afdøde far og om en relation til en yngre mand ved navn Daniel. Hvem denne Daniel er nåede aldrig rigtig at gå op for denne anmelder, det kan lige så godt være en bror som det kan være en skolelærer, en nabo eller den lokale kioskmand.  Dog nåede jeg frem til, at det er Emily, som elsker denne Daniel, at kærligheden var ulykkelig og at denne Daniel tilsyneladende er død nu.

Teksterne virker på sin vis løsrevne fra hinanden, og denne anmelder forstår ikke helt hvorfor man så udgiver disse løsrevne tekster som et samlet værk. Det kan jo være fordi jeg ikke har set lyset endnu, at jeg endnu ikke har fået øje på bogens kvaliteter.

”Et ansigt til Emily” nåede aldrig rigtig at fastholde denne anmelders interesse. Det skyldes nok primært, at jeg ikke kan gennemskue hvad det er forfatteren vil med netop denne bog, men nok også, at jeg fandt det temmelig forstyrrende, at bogen grundet de mange forskellige tekst-typer ikke fremstår som et værk med tilstrækkelig sammenhængskraft.

Dybest set bryder jeg mig ikke ret meget om ”Et ansigt til Emily”. Jeg synes der er tale om en konfus og kedelig bog, der ikke gjorde indtryk på mig. Forfatteren har dog talent for at skrive, hvilket hun har bevist i digtsamlingen ”Det nemme og det ensomme”, som også er anmeldt her på sitet. Denne bog var dog slet ikkemig og derfor tildeler jeg bogen to små stjerner ud af fem mulige.