Ekstremt højt og utrolig tæt på af Jonathan Safran Foer

Oprettet: 26.09.2005 - 18:05

Bog: "Ekstremt højt & utrolig tæt på" af Jonathan Safran Foer

Oscar mister sin far ved tvillingetårnenes kollaps i New York 11. september 2001 - En efterladt nøgle sender ham rundt i byen for at finde låsen, der måske giver mere indsigt i farens liv

Jonathan Safran Foer
Jan Hansen
2005
Tiderne Skifter

Ekstremt underholdende og rørende roman om en ikke helt almindelig 9-årig dreng, der har mistet sin far under terrorangrebet på World Trade Center 11. september 2001.

Oskar Schell er en usædvanligt højt begavet 9-årig dreng. På hans visitkort står bl.a., at han er frankofil, tamburinspiller, møntsamler, amatørastronom og pacifist.

Han er også opfinder. Om aftenen ligger han i sin seng og finder på alverdens metoder til at hjælpe og beskytte folk: "Hvad med utrolig lange ambulancer, der forbinder enhver bygning med et hospital?"

Den 11. september 2001 – som Oskar konsekvent kalder "mit livs værste dag" – mistede han sin far, som befandt sig i et af de to tvillingetårne under terrorangrebet på World Trade Center.

Oskars far plejede at stimulere og udfordre hans intellekt. Sammen ledte de efter fejl i New York Times, og faren sendte ham på udfordrende skattejagter. Da Oskar en dag finder en nøgle i en kuvert med navnet Black på, er han sikker på, at det er et tegn, der kan være med til at løse gåden om farens død, hvis lig aldrig er blevet fundet. Systematisk opsøger Oskar de mennesker i New York, der lyder navnet Black. Hans håb er, at en af dem kan hjælpe ham med at finde låsen, som nøglen passer til, og at han dermed kan bearbejde sin sorg og få mere ro i sit skrøbelige sind.

Sideløbende skildres bedstemorens og bedstefarens skæbner, helt tilbage fra deres ungdom i Dresden. Byen blev bombet i 1945, og bedstemorens gravide søster var blandt ofrene. Denne del af romanen greb mig desværre ikke på samme måde som Oskars fortælling, som jeg oplevede, at jeg ikke hurtigt nok kunne komme tilbage til.

"Ekstremt højt og utrolig tæt på" er en forrygende roman – en af de bedste og mest originale bøger, jeg har læst længe. Den er humoristisk, rørende, tragisk og livsbekræftende, og Jonathan Safran Foers fortælleglæde og fantasifuldhed er medrivende. Formmæssigt er bogen også særegen og eksperimenterende med sine mange grafiske finesser.

Efter den vellykkede debutroman "Alt bliver oplyst" har der været store forventninger til den svære toer, men dem har Foer ingen problemer med at leve op til. Han er ganske simpelt en af Amerikas mest originale og talentfulde forfattere.

Oversat af Jan Hansen. Tiderne Skifter, 2005. 348 sider. Kr. 348,00-