Dronningeofret af Hanne-Vibeke Holst

Oprettet: 13.10.2008 - 12:06

Bog: "Dronningeofret" af Hanne-Vibeke Holst

I kapløb med en snigende demens og racistiske terrortrusler kæmper den socialdemokratiske formand Elizabeth Meyer for at bringe partiet tilbage til regeringsmagten og køre kronprinsessen Charlotte

Hanne-Vibeke Holst

Velfungerende blanding af politik, politiroman og kvindeskæbne afslutter på fornemste vis trilogien om kvinder og magt dagens Danmark.

I 'Dronningeofret' følger vi igen Charlotte Damgaard, som vi lærte at kende i 'Kronprinsessen', da hun blev headhuntet fra stillingen som leder af organisationen Naturens Venner til en post som miljøminister. Undervejs er hun kommet i opposition med Socialdemokraterne, den gamle formand er blevet skiftet ud, og da den nye roman åbner, er partiet under fhv. udenrigsminister Elizabeth Meyers ledelse og med Charlotte som politisk ordfører ved at ruste sig til et opgør med regeringen. Kvinderne har taget magten hos Socialdemokraterne, og de to hovedpersoner kører nu parløb mod magtens top i det forestående folketingsvalg.

Begge kvinder har dog bag facaden hver især sit at kæmpe med. Charlotte skal endnu en gang overveje om hendes fremtid ligger i politik eller udenfor. Kan hun klare både mand og børn samtidig med en travl politisk hverdag?

Elizabeth Meyers problem er af en helt anden beskaffenhed. I tre år har hun vidst, at hun lider af Alzheimers sygdom, men hvor længe kan hun med den sygdom inde på livet fortsætte sit virke og holde sin tilstand skjult for andre? Samtidig trues hun af islamiske fundamentalister, fordi hun er født og opvokset i en jødisk familie.

Scenen er sat for endnu en veloplagt og spændende roman fra Hanne-Vibeke Holst. Selvom personerne og den politiske baggrund m.m. er velkendt fra de to forrige bind, formår forfatteren lige at give denne roman en ekstra tak på spændingskurven, og alt andet lige bliver man godt og gedigent underholdt.

Hanne-Vibeke Holst er måske ikke lige den mest anerkendte forfatter i landet, men hun kan sit kram, og hendes særlige krydsklipteknik, der hele tiden fokuserer på en ny person, en ny konflikt og en ny drejning i handlingen, fungerer optimalt. Samtidig fornemmer man, at hun virkelig er godt inde i sit stof, og ingen kan som Hanne-Vibeke Holst beskrive de meget komplekse miljøer, der udgøres af mediefolk, ministre (eller dem der gerne vil være det) og andre magthavere.

Med sin indsigtsfulde blanding af politik, privatliv og thriller rummer romanen mange facetter, og det er en af den slags bøger, hvor man lige skal have en bid mere og så én til og én til og ...

Gyldendal, 2008. 660 sider.