Som pesten

2017
)

Som pesten af Hanne-Vibeke Holst

02 okt.17

Hanne-Vibeke Holst har leveret en højdramatisk, men også langtrukken, roman om ét af verdens mest frygtede sygdomsscenarier.

Jeg har virkelig glædet mig til at læse Hanne-Vibeke Holsts nye roman ’Som Pesten’, en murstenstyk og tung bog på 682 sider. Kort fortalt handler den om et virusudbrud af den frygtede H7N9 influenza. Virussen spreder sig hurtigt og udvikler sig til en verdensomspændende pandemi med mange hundredetusinde døde til følge. Karoline Branner er romanens hovedperson. En ung, idealistisk og arbejdsom dansk læge, der er koordinator i WHOs afdeling for pandemibekæmpelse. Hun arbejder indædt for at få den nødvendige vaccine, mens tid endnu er.

Hanne-Vibeke Holst skriver godt og fængende. Bogen er velresearchet, og handlingen er desværre alt for aktuel og realistisk. Som læser bliver man introduceret for flere sidekarakterer og handlingstråde, der på hver sin måde viser den svære balancegang mellem familieliv og karriere i det diplomatiske minefelt, som Karoline Branner og hendes kollegaer bevæger sig i. For hvordan reagerer vi, hvis vi trues af en ødelæggende virus, der kan udrydde millioner? Træffer vi de rigtige valg?

’Som Pesten’ er meget svingende i intensitet. Den er højdramatisk og medrivende, men også langtrukken og kedelig. Romanens akilleshæl er dens længde. De mange handlingstråde og sidekarakterer viser medicinalindustriens magt, diplomatiets uskrevne regler og det politiske rænkespil. Det er som at læse et litterært mix af den danske TV serie ’Borgen’ og så en typisk amerikansk katastrofefilm fra Hollywood. Hvilket er trættende i længden. I romanens sidste del kommer der igen fart i handlingen, hvilket redder romanen og dens plot.

Alt i alt har Hanne-Vibeke Holst leveret en ambitiøs og læseværdig roman, der med journalistisk tæft for detaljer og forfatterens sans for opbygning af et realistisk plot skildrer af ét af verdens mest frygtede sygdomsscenarier. Romanen er anbefalelsesværdig til alle, der er vilde med Hanne-Vibeke Holsts tidligere samtidsromaner med en stærk kvindelig hovedrolle og højpolitisk indhold.

53430260
9788702204612
692