Moskva, 7. oktober af Hanne-Vibeke Holst

Oprettet: 25.10.2010 - 14:31

Bog: "Moskva 7. oktober" af Hanne-Vibeke Holst

Skuespil. Med udgangspunkt i det politiske drab på journalisten Anna Politkovskaja i Moskva 7.

Hanne-Vibeke Holst

Kan en sag blive så vigtig for et menneske, at hun er villig til at tilsidesætte sine nærmeste: Sin familie, sine børn og betale med sit liv?

Så vigtigt bliver det for den russiske journalist Nina Krasnova i ’Moskva 7. oktober’ fortsat at forholde sig kritisk til den russiske præsident Andrej Drygin og dennes krigsførelse i Tjetjenien.

I udlandet vinder Nina Krasnova priser for sin systemkritiske journalistik. I hjemlandet modtager hun næsten dagligt trusler på livet, ligesom hendes børn chikaneres i skiftende skoler af ”Moderlandets Ungdom”.

I løbet af de måneder, stykket foregår i, intensiveres truslerne til bortførsel, forsøg på forgiftning og til sidst likvidering. Og selv om Nina Krasnovas mand, søster og børn tigger hende om at stoppe med at skrive og forlade Rusland, fortsætter hun sin kamp. Til hun myrdes udenfor sit hjem.

Stykket er bygget op således, at ca. hver anden scene foregår, mens Nina Krasnova stadig lever. Og hver anden flere år efter, hvor datteren Katia er blevet voksen, selv er blevet journalist og har fået lov til at interviewe Drygin, nu tidligere russisk præsident. Et solo-interview, hvor hun starter med at spørge til Drygins udnævnelse til generalsekretær for ”Den Internationale Kampagne mod Drab på Babysæler”. Men ender med at anklage Drygin for mordet på moren.

Den 7. oktober 2006 blev den russiske, stærkt systemkritiske journalist Anna Politkovskaja myrdet i Moskva. Mordet er endnu ikke opklaret.

Hanne-Vibeke Holst har hentet inspiration til ’Moskva 7. oktober’ i denne historie. Og i et interview bag i bogen fortæller hun, hvorfor hun har skrevet skuespillet. Stykket er skrevet ”i indignation over Vestens passivitet” i forhold til Ruslands og Vladimir Putins hårdhændede behandling af tjetjenerne. For at insistere på at verden ikke må glemme datoen den 7. oktober og for at sende Anna Politkovskaja en besked: ”Vi glemmer dig ikke. Det var vigtigt, det du gjorde. Det var ikke meningsløst. Din død har en betydning.”

Hanne-Vibeke Holst har skrevet et tankevækkende, intens drama om idealisme, mod og store menneskelige omkostninger.