Drømmefakultetet

Oprettet: 10.05.2009 - 18:49

Bog: "Drømmefakultetet" af Sara Stridsberg

Biografisk roman i en eksperimenterende form om den militante feminist Valerie Solanas, der blandt andet udøvede attentat mod Andy Warhol og skrev manifestet SCUM (Society for cutting Up Men)

Sara Stridsberg
Athene

Da jeg begyndte læsningen af Sara Stridsberg blev jeg både frastødt og ekstremt nysgerrig. Men jeg blev hurtigt revet med og er ganske vild med opbygningen af bogen, hvor den springer fornemt imellem Valerie Jean Solanas opvækst i den amerikanske ørken, hendes tid på universitetet, hendes tid på the Factory, hendes indlæggelse på et psykiatrisk hospital i NYC og hendes samtaler med fortælleren (forfatteren af bogen?). Det giver en helt fantastisk tempo i bogen, og jeg havde tit svært ved at lægge bogen fra mig, hvilket må siges at være et rigtig godt tegn.

Hendes sprog er enormt medrivende, kynisk, ærligt, klamt, feministisk og ikke mindst formidabelt. Det er en bog der går lige på, og som ikke pakker sætninger ind i forskønnende, æstetiske ord, men derimod brager derudaf. Det er en rå og surrealistisk roman, der beskriver Valerie Jean Solanas sammenbrud på en måde, som der aldrig er blevet skrevet sammenbrud om før. Jeg kan meget varmt anbefale denne spændende, nytænkende bog!

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - januar 2016

04.01.2016 - 11:55 - Marit

Godt nytår til alle min læsere. Jeg håber alle er kommet godt gennem julen – måske ovenikøbet med tilfredsstillende hårde pakker under juletræet.

Tema: Lyrik går tæt på det menneskelige

01.01.2016 - 08:44 - Thomas Vang Glud

Med sine korte associationsrækker og intense billedrigdom spejler lyrikken den udfordring, det er at være menneske. Dens væsen ligner det menneskelige.

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 13:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Blogindlæg: Vil du være med i en lyrikklub?

14.12.2015 - 14:15 - Jørgen Dissing Nørgaard

Hvis vi nu pønser på at lave en ny lyrik-læseklub og regner med at en række af DKs fremmeste lyrikere vil deltage i debatten om deres egne værker -  har du så også lyst til at være med?

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 12:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.

Artikel: Anmeld en bog

13.11.2013 - 11:28 - Michael Linde Larsen