Drømmefakultetet

Oprettet: 10.05.2009 - 19:49

Bog: "Drømmefakultetet" af Sara Stridsberg

Biografisk roman i en eksperimenterende form om den militante feminist Valerie Solanas, der blandt andet udøvede attentat mod Andy Warhol og skrev manifestet SCUM (Society for cutting Up Men)

Sara Stridsberg
Athene

Da jeg begyndte læsningen af Sara Stridsberg blev jeg både frastødt og ekstremt nysgerrig. Men jeg blev hurtigt revet med og er ganske vild med opbygningen af bogen, hvor den springer fornemt imellem Valerie Jean Solanas opvækst i den amerikanske ørken, hendes tid på universitetet, hendes tid på the Factory, hendes indlæggelse på et psykiatrisk hospital i NYC og hendes samtaler med fortælleren (forfatteren af bogen?). Det giver en helt fantastisk tempo i bogen, og jeg havde tit svært ved at lægge bogen fra mig, hvilket må siges at være et rigtig godt tegn.

Hendes sprog er enormt medrivende, kynisk, ærligt, klamt, feministisk og ikke mindst formidabelt. Det er en bog der går lige på, og som ikke pakker sætninger ind i forskønnende, æstetiske ord, men derimod brager derudaf. Det er en rå og surrealistisk roman, der beskriver Valerie Jean Solanas sammenbrud på en måde, som der aldrig er blevet skrevet sammenbrud om før. Jeg kan meget varmt anbefale denne spændende, nytænkende bog!

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.