Drømmefakultetet

Oprettet: 10.05.2009 - 19:49

Bog: "Drømmefakultetet" af Sara Stridsberg

Biografisk roman i en eksperimenterende form om den militante feminist Valerie Solanas, der blandt andet udøvede attentat mod Andy Warhol og skrev manifestet SCUM (Society for cutting Up Men)

Sara Stridsberg
Athene

Da jeg begyndte læsningen af Sara Stridsberg blev jeg både frastødt og ekstremt nysgerrig. Men jeg blev hurtigt revet med og er ganske vild med opbygningen af bogen, hvor den springer fornemt imellem Valerie Jean Solanas opvækst i den amerikanske ørken, hendes tid på universitetet, hendes tid på the Factory, hendes indlæggelse på et psykiatrisk hospital i NYC og hendes samtaler med fortælleren (forfatteren af bogen?). Det giver en helt fantastisk tempo i bogen, og jeg havde tit svært ved at lægge bogen fra mig, hvilket må siges at være et rigtig godt tegn.

Hendes sprog er enormt medrivende, kynisk, ærligt, klamt, feministisk og ikke mindst formidabelt. Det er en bog der går lige på, og som ikke pakker sætninger ind i forskønnende, æstetiske ord, men derimod brager derudaf. Det er en rå og surrealistisk roman, der beskriver Valerie Jean Solanas sammenbrud på en måde, som der aldrig er blevet skrevet sammenbrud om før. Jeg kan meget varmt anbefale denne spændende, nytænkende bog!

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Tema: Young adult

01.10.2015 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Genren Young adult har naglet sig fast i de unge læsere og gennemgår en guldalder i disse år. Det er en litteratur om livets strabadser og det at finde sig selv.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”