Din næstes hus af Jette A. Kaarsbøl

Oprettet: 23.11.2009 - 13:20

Bog: "Din næstes hus" af Jette Kaarsbøl

Arkitekten Laus kommer til en landsby i Jylland, dels for at begrave sin far, dels for at finde sig selv - Men mødet med præsten, hans unge kone og landsbyens beboere bliver ikke helt problemfrit.<

Jette Kaarsbøl

Næstekærligheden kommer på en hård prøve i psykologisk trekantsdrama - ny og længe ventet roman af Jette A. Kaarsbøl.

"Du må ikke begære din næstes hus" og "Du må ikke begære din næstes hustru" står der i det 9. og 10. bud. Skal man give efter for egne behov eller tænke på andre først? ’Din næstes hus’ er et studie i næstekærlighed.

Laus er arkitekt, kvindebedårer og lever en strømlinet tilværelse i hovedstaden. Under faderens begravelse i Sd. Randing møder han præsten Stig, og et venskab spirer. Laus beslutter snart efter at, som en ven sarkastisk siger, at leve det "autentiske liv" og indlogerer sig på byens kro for af sit hjertes godhed at bistå udvidelsen af en ny sognegård. Han får sin faste gang i præstegården, hvor han knytter venskab til præstens unge kone Alma og datteren Emilie. Opholdet i St. Randing er tydeligvis et forsøg på at udfylde et tomrum, men hvad er det helt præcist, der trækker ved livet i præstegården, og hvad vil han med venskabet med Stig?

Hvad der starter med at være en lettere arrogant distance til lokalsamfundet, udvikler sig til en meningsfuld relation til den 16-årige Meggie, som Laus giver lektiehjælp. Snart er det ligeledes ham, præstens datter helst vil have læst godnathistorier af. Måske gør det det bare nemmere at udvise omsorg, når man ved, at der er en bagdør at smutte ud af. Det er især i samspillet mellem de to mænd, at næstekærligheden belyses bedst. Stig ér næstekærligheden i egen person, og Laus, ja han kaster sin kærlighed på præstens kone. Uanset om man giver eller tager imod næstekærligheden, så må Laus snart sande, at "som man reder, så ligger man" - første sætning i romanens tre dele.

Historien starter med slutningen, og slutningen begynder med starten. Historien fortælles i retrospekt, intet er forudsigeligt, forhold/stemninger antydes, og romanens drive er netop at vi neglebidende venter på en forløsning. Romanen er detaljeret i hverdagsbeskrivelsen, hvilket skaber et troværdigt drama.

Romanen egner sig glimrende til læsekredse såvel som til alle os, der godt kan lide romaner med flere fortolkningslag. Den dystre og lettere truende stemning i romanen minder om 'Den der lyver', og netop fans af Ida Jessens romaner vil sluge ’Din næstes hus’.

Tema: Murakamis magiske univers

28.10.2016 - 09:36 - Anne Birgitte Hundahl

Det er ganske vist – Haruki Murakami er i Danmark og modtog H. C. Andersens Litteraturpris for sit magiske forfatterskab.

Bogliste: Japansk litteratur

28.10.2016 - 11:08 - Anne Birgitte Hundahl

Japansk litteratur er andet end Murakamis univers - for selv om forfatteren er meget dominerende indenfor den japanske litteratur, så er der heldigvis mange andre dygtige og interessante forfattere

01.11.2016 - 18:06 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 10:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 07:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.