Din næstes hus af Jette A. Kaarsbøl

Oprettet: 23.11.2009 - 14:20

Bog: "Din næstes hus" af Jette Kaarsbøl

Arkitekten Laus kommer til en landsby i Jylland, dels for at begrave sin far, dels for at finde sig selv - Men mødet med præsten, hans unge kone og landsbyens beboere bliver ikke helt problemfrit.<

Jette Kaarsbøl

Næstekærligheden kommer på en hård prøve i psykologisk trekantsdrama - ny og længe ventet roman af Jette A. Kaarsbøl.

"Du må ikke begære din næstes hus" og "Du må ikke begære din næstes hustru" står der i det 9. og 10. bud. Skal man give efter for egne behov eller tænke på andre først? ’Din næstes hus’ er et studie i næstekærlighed.

Laus er arkitekt, kvindebedårer og lever en strømlinet tilværelse i hovedstaden. Under faderens begravelse i Sd. Randing møder han præsten Stig, og et venskab spirer. Laus beslutter snart efter at, som en ven sarkastisk siger, at leve det "autentiske liv" og indlogerer sig på byens kro for af sit hjertes godhed at bistå udvidelsen af en ny sognegård. Han får sin faste gang i præstegården, hvor han knytter venskab til præstens unge kone Alma og datteren Emilie. Opholdet i St. Randing er tydeligvis et forsøg på at udfylde et tomrum, men hvad er det helt præcist, der trækker ved livet i præstegården, og hvad vil han med venskabet med Stig?

Hvad der starter med at være en lettere arrogant distance til lokalsamfundet, udvikler sig til en meningsfuld relation til den 16-årige Meggie, som Laus giver lektiehjælp. Snart er det ligeledes ham, præstens datter helst vil have læst godnathistorier af. Måske gør det det bare nemmere at udvise omsorg, når man ved, at der er en bagdør at smutte ud af. Det er især i samspillet mellem de to mænd, at næstekærligheden belyses bedst. Stig ér næstekærligheden i egen person, og Laus, ja han kaster sin kærlighed på præstens kone. Uanset om man giver eller tager imod næstekærligheden, så må Laus snart sande, at "som man reder, så ligger man" - første sætning i romanens tre dele.

Historien starter med slutningen, og slutningen begynder med starten. Historien fortælles i retrospekt, intet er forudsigeligt, forhold/stemninger antydes, og romanens drive er netop at vi neglebidende venter på en forløsning. Romanen er detaljeret i hverdagsbeskrivelsen, hvilket skaber et troværdigt drama.

Romanen egner sig glimrende til læsekredse såvel som til alle os, der godt kan lide romaner med flere fortolkningslag. Den dystre og lettere truende stemning i romanen minder om 'Den der lyver', og netop fans af Ida Jessens romaner vil sluge ’Din næstes hus’.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Analyse: Riel, Ane - Harpiks

29.02.2016 - 11:22 - Amrit Maria Pal

Angsten for at miste og viljen til at bevare er  to temaer i Harpiks og romanen rejser fordomsfrit spørgsmålet om, hvornår vi er onde, og hvornår vi er gode.

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.