Det tynde øl af Meghan D. Jakobsen

Oprettet: 01.12.2000 - 09:00

Bog: "Det tynde øl" af Meghan D. Jakobsen

Forfatterens (f. 1969) erindringer fra 1995-97, hvor hun sammen med sin udstationerede mand boede i Riyadh

Meghan D. Jakobsen
2000
Centrum

Den danske journalist Meghan D. Jakobsen følger med som "det tynde øl", en medrejsende hustru, da hendes mand får arbejde i Saudi-Arabien. De bor i hovedstaden Riyadh i årene 1995-97. Hun må, som de øvrige kvinder i landet, iklæde sig den sorte dragt abaya, og hvis man ikke er klædt på efter de foreskrevne regler, vil det religiøse politi Mutawwiin hurtigt skride ind. Abayaen skal dække hele kroppen, og der skal bæres slør for ansigtet. Herved bliver kvinderne anonyme, når de bevæger sig udenfor hjemmet. Det er dog ikke et krav, at vestlige kvinder bærer slør.

Meghan D. Jakobsen beskriver de saudiarabiske kvinders hverdagsliv, og hun reflekterer over dette samfunds normer sat i relation til de vestlige. Det kønsopdelte samfund sætter sine restriktioner, men mange kvinder er uddannede og har job, der passes ved siden af de familiære forpligtelser, som er kvindernes domæne. Men forbudet mod at kvinder færdes alene eller selv kører bil besværliggør dagligdagen.

Meghan D. Jakobsen oplever en stigende isolation. En kort periode arbejder hun som lærer på en pigeskole, og hun deltager i "Ladies coffee morning" med andre kvinder, hvis mænd er udstationeret. Men mange timer tilbringes i hjemmet, der efterhånden opleves som et fængsel. Det resulterer i et nervesammenbrud, og hun rejser til Danmark for at rekreere sig.

Efter to måneder vender hun tilbage for at begynde et arbejde på en af de vestlige ambassader. Dette arbejde har hun under resten af opholdet i Saudi-Arabien og får her igennem kolleger og gode venner.

Meghan D. Jakobsen gør sig nogle gode iagttagelser, og hun giver et nuanceret indblik i en muslimsk kvindeverden.
Bogen kan anbefales.

Centrum, 2000. 269 sider.

BogWeb - 1. december 2000