Det år Scotty Ocean blev syv af Peter Hedges

Oprettet: 01.02.2000 - 09:00

Bog: "Det år Scotty Ocean blev syv" af Peter Hedges

Den morsomme og hjerteskærende beretning om Scotty Ocean som syvårig, fra sommeren 1969 i Iowa, USA. Året da hans alkoholiserede mor forlader familien, og hans far, dommeren, forsøger at holde sammen på stumperne

Peter Hedges
1999

Lån bogen på

Peter Hedges vil sikkert af mange være kendt som forfatteren til romanen "Hva' så Gilbert Grape" - en dejlig bog om en ikke helt almindelig familie.
I den nye roman træffer vi en anden familie med drengen Scotty som midtpunkt. Scottys mor er kunstner og lettere alkoholiseret. Hun træffer det svære valg at forlade familien for at realisere sig selv som kvinde og akademiker, og for den syv-årige Scotty bliver det et år med store følelsesmæssige rutsjeture. Han savner selvfølgelig sin mor og er samtidig frygtelig vred på hende. Dommeren - Scottys far - og de to ældre søstre prøver at hjælpe Scotty igennem den svære tid men det er ikke altid at Scotty vil hjælpes og får i stedet skabt nogle forfærdelige situationer.
Romanen er en sorgmunter fortælling om en familie der har det svært - alt set med et barns øjne. Det er en meget charmerende bog Peter Hedges har skrevet. Den kan varmt anbefales.

Gyldendal, 1999 - 227 sider

Andreas Kommode - 1. februar 2000