Buddhas øjne af José Frèches

Oprettet: 07.11.2005 - 13:05

Bog: "Buddhas øjne" af José Frèches

Kejserinde Wu er dybt involveret i den illegale silkehandel, men får også store problemer som mægler, efter at både nogle hellige relikvier og "de himmelske tvillinger" er forsvundet.

José Frèches
2005
Valby : Borgen

Vælger Fem Forbud virkelig at blive hos Yarpa og glemme Umara? Svaret får vi først i 3. bind i denne velfortalte og farverige fortælling, som foregår ved Silkevejen omkring år 655.

José Frèches er en stor kender af kinesisk kunst og kulturhistorie, og han formår at omsætte sin viden til en underholdende, spændende og farverig historie om en periode, som ellers ikke er meget kendt.

Fortællingen er fyldt med intriger, mennesker, som vil have magt, mennesker, som elsker hinanden, mennesker, som tror på det bedste, og som ønsker det bedste for andre, og mennesker, som er fyldt med had og hævnfølelser – kort sagt med egenskaber, som er evige og almene.

"Buddhas øjne" er efterfølgeren til "Verdens Tag", som udkom i foråret 2005 som 1. del af trilogien "Silkekejserinden". Det er nødvendigt at have læst 1. del for at kunne følge handlingen i "Buddhas øjne".

I "Verdens tag" lærte vi Fem Forbud, Umara, Spirende Lys og Jademåne at kende, sammen med Vilde Sky, Støvsky, den kinesiske kejserinde Wuzhau og mange andre mere eller mindre skumle personer. Her i bind 2 bliver de forskellige personer knyttet tættere og tættere til hinanden.

Der har længe hersket fred mellem de forskellige buddhistiske trosretninger, men da nogle meget vigtige hellige relikvier er forsvundet sammen med overhovedet for et af klostrene og den hellige hvide elefant, er freden truet.
Samtidig er der problemer med silkeproduktionen, som den kinesiske kejser har monopol på. Kejserinde Wuzhau, som tiltager sig mere og mere magt, skal finde ud af, hvem der illegalt producerer silke, samtidig med at hun selv er involveret i den ulovlige handel.

Og der er flere problemer – barbarer vestfra overfalder klostre og ødelægger de dyrebare silkelarver, de frygtindgydende tujuer har bortført Jademåne, og mellem Fem Forbud og Umara er der opstået problemer, fordi Umara har haft hemmeligheder for Fem Forbud.

Der er meget, der skal falde på plads i 3. og sidste bind i serien, "Tronranersken", som heldigvis også  udkommer i 2005. Men mon dog ikke Fem Forbud finder sin Umara igen, og Spirende Lys bliver genforenet med den gravide Jademåne?

Oversat af Hanne Kizach. Borgen, 2005. 394 sider. Kr 298,-