Bolden er rund af Peter Dürrfeld

Oprettet: 01.06.2006 - 12:06

Bog: "Bolden er rund" af Peter Dürrfeld

I 1985 under fodboldlandskampen Danmark-Sovjetunionen i Idrætsparken mindes fortælleren sin barndom på Østerbro i 1950'erne, hvor han og lillebroderen var lige tossede med fodbold.

Peter Dürrfeld
1987
Vindrose

Med den fantastiske 4-2 foldboldkamp mod Sovjetunionen grundlovsdag 1985 som ramme fortælles her bittersøde barndomserindringer fra efterkrigstidens Østerbro.

Anbefalet af bibliotekar Mie Henriksen, Hammel Bibliotek

Ingen af os, der så den kamp, vil nogensinde glemme den. Ikke alene var Danmark igen med på topplan i international fodbold efter en årrække som del af den bløde mellemvare; det var også en strålende smuk sommerdag.

Preben Elkjær og Michael Laudrup scorede hver to spektakulære mål, og de brede bøge har aldrig stået grønnere ...

Bogens fortæller, Jeppe Jensen, overværer kampen fra sin stamplads på Idrætsparkens billige langside. Fodbold spillede en stor rolle i hans barndoms univers, og da han tillige voksede op i nabolaget, vandrer hans tanker tilbage i tiden. Han er mellembarn i en arbejderfamilie med den kloge og fornuftige storesøster Hanne og lillebroderen Uffe, som andre mener er ”noget tilbage”, men som han selv kan se noget ganske særligt i. Da faderen finder job med funktionærstatus får familien del i den almindelige velfærdsstigning og kan sige farvel til fattigdommen.

Bogen emmer af 50’er-stemning med Richs-billeder og Foska-gryn, som Jeppe og hans bror spiser rigtig mange af. Der er nemlig billeder af fodboldspillere på pakkerne, og de samler ihærdigt. For fodboldelskere vil det være et nostalgisk tilbageblik på en tid, hvor den bedste række hed 1. division, og hvor alle spillerne herfra havde gode danske navne som Per og Poul.

Her er både lyse sommersøndage og mørke dage med efterårsrusk, og i det hele taget ligger der en melankolsk undertone i skildringen - som en skygge kastet af den tragedie, der afslutter Jeppes ophold i det uskyldige barndomsland.

Af den voksne Jeppe tegnes kun konturerne af en middelklassemand i midtvejskrise. Alle raske drenge drømmer om en karriere på foldboldlandsholdet, men for de allerfleste bliver det, som tilfældet er for Jeppe, kun til et par kampe som afløser på HB’s førstehold i drengerækken.

Hvor blev de i det hele taget af, alle drømmene?

Alt det tænker Jeppe tilbage på den dag i Idrætsparken, hvor han i glimt er lykkelig, og hvor foldboldklicheen ”Bolden er rund” ses som en metafor for skæbnens uransagelige veje.

Forlaget Vindrose, 1987. 168 sider. Genudgivet som paperback på Forum, 1998.

Lån bogen på Bibliotek.dk