Ærens åg af Martin Jensen

Oprettet: 07.10.2014 - 11:41

Bog: "Ærens åg" af Martin Jensen

Krimi fra middelalderens England, hvor kongens mænd Halfdan og Winston hvirvles ind i opklaringen af et mord på en ung novice i et kloster i Wessex.

Martin Jensen
2014
Klim

Bind seks i serien om Halfdan og Winston er en underholdende og velskrevet middelalderkrimi om mordet på en ung novice i 1000-tallets England.

Vi er nu nået til sjette bind i Martin Jensens krimiserie fra 1000-tallets England, hvor vikingekongen Knud regerer og stormandssønnen Halfdan sammen med illuminatoren Winston fungerer som ”kongens hunde”. Halfdan har sammen med Emma slået sig ned hos hendes fætter, Odda, mens de afventer, at Knud holder sit løfte om at give Halfdan jord for hans tjenester. Så da Knuds mand, Godskalk, kommer med bud, er de sikre på, at nu er tiden kommet.

Men i stedet beder Knud om endnu en tjeneste. Halfdan skal rejse til Wessex og snuse lidt rundt for at finde ud af, om Knud kan regne med sakseren Godwin, der sidder som Jarl der. Som påskud for rejsen skal Halfdan også aflevere noget bladguld til Winston, der for tiden arbejder i klostret i Shaftesbury. Halfdan glæder sig til gensynet med sin gamle ven, men knap er han ankommet, før der kommer bud om, at en ung novice er blevet dræbt i klosteret. Abbedissen kender til Winston og Halfdans evner, og snart er de i gang med at undersøge, hvem der dræbte den unge kvinde og ikke mindst hvorfor?

Hvis man kan lide velskrevne og underholdende middelalderkrimier, så bliver det ikke meget bedre end Martin Jensen. Serien om Halfdan og Winston er velfortalt, og man mærker, at Jensen lægger et stort research-arbejde i hver bog. Fortidens mennesker og steder står lyslevende for én, mens man læser, så man hører prutterne fra gårdens folk, når Halfdan falder i søvn, og man smager den sprødstegte svær med den gode øl, når han spiser på kroen.

På ubesværet vis får Martin Jensen fortalt en masse om datidens magtspil, og om hvordan en persons stand havde enorm betydning for alt, lige fra måden man hilste på hinanden til værdien af ens liv. Alt det spiller også ind i opklaringen på novicens mord, og Halfdan må endnu en gang forsøge at holde sin ærekærhed i kort snor for at opklare forbrydelsen.

Man skal ikke læse serien for bloddryppende detaljer og et hæsblæsende tempo. Fokus er på personerne og den historiske kulisse, mens krimi-intrigen hører til i den mere hyggelige ende – dog med stor respekt for, at intrigen og opklaringsarbejdet overholder datidens spilleregler, hvor lov, orden og ret var ord med helt andre associationer end i dag. Den opskrift har Martin Jensen fuldstændig styr på, og dermed bliver bind seks en lige så stor fornøjelse at læse som de øvrige bind i serien.

Originally published by Jette S. F. Holst, Litteratursiden.