ABC af Ida Jessen

Oprettet: 24.10.2005 - 12:05

Bog: "ABC" af Ida Jessen

Den lidt vege Joachim, som lever en behagelig ungkarletilværelse, forelsker sig i Susan, og pludselig forvandler hans liv sig dramatisk.

Ida Jessen
2005

Den sørgelige historie om Susan og Joachim og deres forsøg på kærlighed; den ender i verdens ondeste skilsmisse.

Ida Jessen har skrevet historien om Susan, pædagogmedhjælper, med datteren Ditte, der møder singlefyren Joachim, vellønnet job og designermøbler. Susan og Joachim savner begge en kærlighedsmakker, så de bliver kærester og flytter efter et stykke tid sammen i hans lejlighed.

Det skulle nok aldrig ha’ været de to: hun er et skadet menneske efter et – måske voldeligt? – forhold, og han er for veg og flink og velmenende og en novice på kærlighedsfronten. Dette kombineret med hendes afventende og sensible attitude bliver en absolut fiasko. Han formår ikke at få hende ud af sengen og i gang med at putte lidt indhold i sit liv, hvad hun egentlig har lyst til. De er simpelthen for forskellige og ikke gode til følelser nogen af dem og til at læse, hvad den anden har brug for.

Da hun bliver gravid, øges passiviteten. Hun bliver sur og doven, for han elsker hende ikke nok og på den rigtige måde, så både han – og hun med – føler sig svigtet, og efterhånden udvikler hun sig til en rigtig hævngerrig bitch, der ta’r hans penge, hans barn, hans job, hans liv.

Hvor er det sørgeligt, synes vi, der læser!

Susan er skildret som den, der har vundet, men hun er vel ligeså meget offer som Joachim og børnene? Ja, børnene, hvordan mon de vil tackle voksenlivet efter sådan en start?

Ida Jessen er klart ude efter dansk skilsmisselovgivning, som totalt svigter den ene part, hvis vielsespapirerne ikke er der.

Og denne roman er bestemt et effektivt indspark. Susan og Joachim er ikke sådan lige til at komme af med!

Og så titlen "ABC"? Det må være noget med at skulle starte forfra og lære fra grunden – her er dét, der skal læres, måske at kunne gi’ og modtage kærlighed? Nemt er det ikke, og godt går det ikke!

Læs selv de barske omstændigheder.

Gyldendal, 2005. 203 sider. Kr 199,-