En mand kom til byen af Ida Jessen

Oprettet: 23.04.2007 - 18:06

Bog: "En mand kom til byen" af Ida Jessen

Noveller fra den danske provins, bl.a. den lille fiktive by Hvium, og om dens mennesker, som med en rolig og dagligdags overflade dækker for sindets foruroligende afkroge.

Ida Jessen

Efter ti år har Ida Jessen igen skrevet en fremragende novellesamling. Tonen er typisk "Ida Jessensk"; en blanding af psykologisk realisme og noget dirrende usagt og uhyggeligt.

En ny bog af Ida Jessen på min kommode! Jeg kan næsten ikke vente, og endelig: børn er puttet i seng, køkken er ryddet op, og te er lavet. Ida Jessen er en af mine absolut yndlingsforfattere, og hun skuffer mig heller ikke denne gang.
Efter en række succes-romaner, som "Den, der lyver", "ABC" og "Det første jeg tænker på" er Ida Jessen tilbage som novelleforfatter.

"En mand kom til byen" består af ni noveller, hvoraf de fire i hvert fald foregår i den lille landsby Hvium, hvor også "Den, der lyver" og "Det første jeg tænker på" foregik. Handlingen i de fire noveller er koncentreret omkring Brogård og ægteparret Ragna og Pauli.

Ragna og Pauli er gift, men det burde de ikke være. Deres ægteskab er en tragedie. De har tre sønner sammen, men de afskyr hinanden. Til daglig lever de dog med en uudtalt aftale om våbenhvile. Da en mand kommer til byen i skikkelse af den sørgmodige, forhutlede bosniske flytning, Enis, bliver han uforvarende udløser af et stort ægteskabeligt drama af "bergmanske" dimensioner. Det er grusomt godt skildret i novellen "Et lig i marken".

Tonen og sproget i bogen er typisk "Ida Jessensk"; en blanding af klassisk psykologisk realisme og et eller andet urovækkende mystisk. Ida Jessen kan virkelig få en stemning til at stå at dirre, både imellem to personer, men også i naturen. Det er, som om hendes personer altid skjuler noget eller undlader at fortælle noget. Og man ved som læser, der er noget under overfladen, noget usagt. Det sidder i en, efter bogen er læst færdig, og gør, at man kan gå og spekulere længe over en novelle.

Et godt eksempel på den urovækkende og dirrende natur er novellen "Sig altid farvel i tide", hvor en kvinde pludselig forlader sit sommerhus og sin familie en sommernat og går ud i skoven. Her møder hun andre forvildede mennesker, og novellen ender med, at hun ikke kan finde hjem.

Men denne novellesamling viser Ida Jessen endnu engang, at hun er en af Danmarks bedste samtidsforfattere!

Gyldendal, 2007. 185 sider.