Ramt af ingenting af Ida Jessen

Oprettet: 02.04.2012 - 15:02

Bog: "Ramt af ingenting" af Ida Jessen

En kvinde forsøger at finde rodfæste efter et forlist ægteskab, og hun har stadig mange følelser i klemme i forhold til sin eksmand

Ida Jessen

Fin og tankevækkende lille fortælling om en kvinde, der forsøger komme op til overfladen og at finde tilbage til sig selv efter et afsluttet kærlighedsforhold

Jeg er vild med Ida Jessens forfatterskab, og jeg har nok aldrig læst en bog, der rørte så dybt som Børnene. Nu har Ida Jessen skrevet en ganske lille ”glemmebog”. Det er ikke en roman, det er ikke noveller, det er ikke lyrik og det er ikke essays. Men det er en dejlig bog!

I noget der ligner dagbogsoptegnelser fortæller den modne kvinde om den smertelige periode efter et kærlighedsforholds ophør. Hun fortæller med den sorg, smerte, vrede og bitterhed, som man har lov til at have på et sådant tidspunkt, men hun fortæller også med en vis fremadskuen og en god portion humor. Det er fortællingen om to personer, der i bund og grund var så forskellige, at forholdet ikke kunne bære.

Den bitterhed og afmagt, hun føler i situationen udtrykkes glimrende i følgende afsnit:
 ”Hvad er der at vide om bitterhed? Den giver ingenting, den tager ens stolthed, ens identitet, ens øvrige trang. Den er en last. Men jeg kan være bitter, kan jeg. Jeg råber til dig: Du har ædt mine år og min glæde, min tro og mit håb og min kærlighed og gylpet mig op. Bøvset mig op, har du. Jeg er ikke andet end gammel tygget mad”

Ida Jessen tager som så mange gange før fat i tilværelsen, der hvor den gør rigtig ondt og er ved at smuldre mellem hænderne på hovedpersonerne. Hun lægger ingen distance til denne smerte, men beskriver den, som om den var hendes egen.

Ud over den ulykkelige og bitre kvinde beskriver Ida Jessen også den anden kvinde, nemlig den handlekraftige kvinde, der er startet på en ny tilværelse, har købt sig et gammelt hus og helt lavpraktisk er taget fat på træfældning og oprydning sammen med naboen. En kvinde, der tør at se sig selv i øjnene, som finder et mod i sig selv, der ikke fandtes før, og som er i stand til at se på sig selv og sit forhold udefra..

Ida Jessen kalder sin bog for 'Ramt af ingenting – En glemmebog'. Det er måske sådan hun håber og tror, at hovedpersonen kommer til at betragte fortiden.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.