Vitello. 28 historier fra A til Å af Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen

Oprettet: 10.05.2017 - 09:22

Bog: "Vitello. 28 historier fra A til Å" af Kim Fupz Aakeson

"Vitello - 28 historier fra A til Å" er en samling af 28 fortællinger om Vitello - én for hvert bogstav i alfabetet.

Kim Fupz Aakeson

Tekst og illustrationer er i samklang i denne nye og meget indbydende ABC, der byder på små lune hverdagshistorier i børnehøjde om en moderne Emil fra Lønneberg.

Vi kender Vitello, den opfindsomme charmetrold, fra 18 billedbøger. Nu foreligger denne ABC om drengen fra rækkehuskvarteret ved ringvejen. Børn kan lære bogstaverne med Vitello, men bogen kan først selvlæses fra ca. 2. klasse. Til gengæld egner de små historier med de velfungerende dialoger sig fint til oplæsning fra ca. 4 år. Vitello er i besiddelse af en sprudlende fantasi, der ofte bringer ham i vanskeligheder og driver hans stakkels mor til vanvid, men hun er altid parat til at forsvare sit afkom som en sand løvemor. Historierne er fortalt med lune og et glimt i øjet, helt i børnehøjde og uden at tale ned til barnet.

Vitello nærmer sig skolealderen, men man hører ikke noget om hverken børnehaven eller mors udearbejde. På den måde er der tale om en moderat hverdagsrealisme med plads til, at Vitello kan udfolde sig temmelig frit i rækkehuskvarteret og det nærliggende center. Aakesons varme, humoristiske tekst og Bojesens ekspressionistiske og karikaturlignende tegninger spiller flot sammen i denne vellykkede ABC.

De små historier bringer os omkring mange situationer i Vitellos verden, både inden for familiens rammer og uden for sammen med vennerne. Familien består af Vitello, mor og en papfar, der er helt ok. Mor og Vitello er knyttet sammen af ukomplicerede, kærlige bånd. Mor er ikke perfekt. Hun kan være både sur og gal, men når Vitello træder ved siden af, er straffene aldrig urimelige. De kan endda føre til noget sjovt, som da en stuearrest ligefrem forvandles til den herlige leg ”jorden er giftig”. Mor er hverken principfast eller særligt pædagogisk. Undertiden belønnes Vitello endog for sine spilopper, som da han laver en drage af mors bedste brystholder og hendes silketørklæder. Det får mor til at hoste op med 100 kr. til den drage, Vitello har plaget hende om.

Hasse, Max og møgungen William er Vitellos tro væbnere, som gladelig går med på Vitellos påfund. Det kan dog blive for meget, som da Vitello vil lege Wilhelm Tell med William. Da den lille dreng finder ud af, hvad det indebærer, fordufter han lige så stille. Selv om Vitello lever et drengeliv, er der også plads til piger. Han er i al hemmelighed kæreste med en tøs, men da Kamma begynder at tale om bryllup, får Vitello kolde fødder. Det hjælper dog på sagen, da Kamma udmaler den lækre bryllupskage for ham.

Bogen er dejligt fri for pædagogiske pegefingre. I Vitellos univers har man lov til at være barn og udfolde sig frit i leg. Der er ingen ende på Vitellos meritter, og det kan ikke undre, at han er så populær hos børn.