Vildheks - Kimæras hævn af Lene Kaaberbøl

Oprettet: 19.02.2012 - 21:41

Bog: "Vildheks - Kimæras hævn" af Lene Kaaberbøl

Fantasy - For at redde sin vildven Kat, må Clara følge et spor, der fører hende lige i kløerne på dødsfjenden Kimæra

Lene Kaaberbøl

Skøn ny Fantasy-serie om vildheksen Clara der, støttet af vildvennen Kat, lærer at gå egne vildveje - og om pigen Clara der skal lære at være menneske OG vildheks.

Clara er en helt almindelig 12-årig pige, hendes forældre er skilt, hendes bedsteven er jævnaldrende Oscar - men de er ialfald ikke kærester!

Da hun en regnfuld morgen bliver overfaldet af en stor sort kat i cykelkælderen og får kattekradsesyge, en sygdom der kun kan kureres af mors mystiske søster, Isa, går det op for hende at hun ikke er helt almindelig.

Moster Isa bebrejder Claras mor at hun lod Clara blive 12 år uden at fortælle hende sandheden: At hun er en vildheks. Og nu skal Clara - noget modvilligt - i vildhekselære hos moster Isa; hun er ikke ret god og savner Oscar og sin mor. Men da det virkelig gælder, og hun bliver udfordret af den faldne vildheks, Kimæra, viser det sig at hun har ekstraordinære kræfter, selv for en vildheks.

I anden del, 'Viridians blod', lykkes det Clara at stække Kimæra, men her i 3. del vender Kimæra grusomt tilbage for at hævne sig.

Lene Kaaberbøls fantasy-serie er bygget over en kendt model: To parallelle universer, vort eget og et magisk univers, og et barn der har ekstraordinære evner og en høj moral.

I Vildheks-serien udvikler Clara sig, mens hun lærer at leve med at hun er den hun er: en vildheks Og et menneske. Selv om hun SÅ gerne bare ville være almindelig.

Det interessante er at "det onde" måske ikke er - eller altid har været - ondt. I 'Kimæras hævn' kommer Clara på vildrejse i Kimæras baggrund og opdager at verden måske ikke er helt så sort/hvid som vi gerne ser den.

OK - Lene Kaaberbøl benytter sig af de parallelle universer, vi kender fra fx Harry Potter-bøgerne, og det hjælpende dyr, benyttet af Phillip Pullman i 'Det gyldne kompas', men hun gør det på en meget dansk måde: vi nikker genkendende til ejendommens cykelkælder og skolegårdens tyran - og så er vi lige hos moster Isa der serverer urtete og helbreder syge dyr, ren økologi :-).

Så kan det ikke blive meget bedre for børn i alderen 9-99 der elsker Fantasy - måske lige bortset fra forfatterens Skammer-serie som er det bedste danske Fantasy jeg har læst.