Vildheks af Lene Kaaberbøl

Oprettet: 17.12.2013 - 11:55

Bog: "Vildheks - Ildprøven" af Lene Kaaberbøl

Fantasy - Clara er en helt almindelig pige på 12 år - Tror hun da - For et møde med en sort kat fører hende ind i vildheksenes verden, hvor hun selv er heks

Lene Kaaberbøl
Alvilda

I en blanding mellem magi og genkendelige tanker fra unge pigers hverdag har Lene Kaaberbøl med ’Vildheks’ skabt en gribende og vedkommende fantasyfortælling.

Fantasy er stadig populært læsestof blandt børn og jeg forstår godt hvorfor. Jeg tiltrækkes også af det og læser gerne både voksen- og børnelitteratur indenfor genren. Det er eventyrligt, der er magi og spænding og overnaturlige kræfter og så er der selvfølgelig kampen mellem det gode og det onde. Jeg kan lide at drømme mig væk fra min egen dagligdag, der indrømmet ikke er helt så hæsblæsende og forestille mig, at det er mig, der drager ud på heltemodige eventyr.

Vildheks er netop en af de bøger, der rummer alle de elementer af spænding, eventyr og en dannelsesrejse, som jeg og mange andre godt kan lide fra fantasygenren. Samtidig foregår den i vores egen verden, hvor vi følger en almindelig skolepige og hendes tanker omkring sig selv, skolen og kammeraterne og skaber dermed en historie, som jeg tror, at mange piger i 12-årsalderen vil kunne nikke genkendende til.

Vi følger Clara, der er på vej til skole, da hun bliver overfaldet af en stor sort kat, der kradser hende i ansigtet. Dette er optakten til en helt ny tilværelse for den ellers så stille skolepige, der nu pludselig skal til at lære om magi. Hun opdager også at hun bliver forfulgt. Den tidligere vildheks, som nu er blevet ond, er ude efter Clara og prøver flere gange at få fat i hende. Det lykkes kun næsten og efterfølgende bliver Kimæra stillet for den vilde verdens øverste råd og domstol, de såkaldte ravnemødre. Clara er nødt til at vidne mod hende og det kræver, at hun gennemgår 4 ildprøver og består dem, så alle kan se, at hun taler sandt.

Bogen er på 156 sider og opdelt i korte kapitler, så det gør den dejlig overkommelig at komme i gang med som oplæsningsbog. Desuden er sproget også godt, når man tænker på det i en oplæsningssituation. Som det ellers kan være tilfældet i mange fantasybøger, er der ikke en masse kringlede navne som kan være svære at udtale og sætningerne er heller ikke lange og snørklede. Der er fremmedartede navne i bogen, men jeg synes nu de klinger ret godt når man har læst dem et par gange.

Vildheks er nummer et i serien af foreløbigt 5 udkomne bøger.

Jeg var meget begejstret for bogen, som især henvender sig til piger og glæder mig til at læse de næste i serien.