Victor Borge - Mennesket bag smilet af Jacob Wendt Jensen

Oprettet: 04.03.2016 - 17:07

Bog: "Victor Borge - Mennesket bag smilet" af Jacob Wendt Jensen

Om den dansk-amerikanske pianist og entertainer Victor Borges (1909-2000) lange karriere i international showbusiness.

Jacob Wendt Jensen
2014
People'sPress

Musikeren og entertaineren Victor Borge var et af de mennesker, der dels formåede at skabe en glorværdig karriere for sig selv og som samtidig gjorde vores lille smørhul af et land (lidt mere) kendt i USA, hvor han boede igennem flere årtier.

Victor Borge blev født som Børge Rosenbaum i 1909 og voksede op i København i en musikalsk familie, hvor faderen var i Det Kongelige Kapel.

Som barn modtog Borge musikundervisning og blev betragtet som et vidunderbarn.

I sine unge dage arbejdede Victor Borge i Stig Lommers revyer og i flere film med tidens store stjerner som Osvald Helmuth og Liva Weel.

Under krigen flygtede Victor Borge til USA med sin første amerikanske kone (han var født ind i en jødisk familie), og det lykkedes den store dansker at komme til tops i underholdningsbranchen ved at kreere et show, der bestod af en blanding af musik og comedy.

I USA bliver han skilt fra sin første kone og bliver gift med sit livs kærlighed, Sanna, som han får to børn med, datteren Frederikke og sønnen Vebe.

”Victor Borge. Mennesket bag smilet” er en biografi om Victor Borge, der fortæller om verdensstjernens liv fra den tidlige barndom i Classensgade i København til han dør i år 2000 efter et langt liv fyldt med succes.

Biografien tegner et billede af en mand, der var særdeles ambitiøs på sine egne vegne og en mand, der stort set arbejdede i døgndrift. Dette medførte, at han ikke havde nogle rigtige venner og at familien blev forsømt i en grad så hans børn i 11-års-alderen troede, at han var en ven af familien når han endelig var hjemme.

Derudover var Victor Borge en sammensat person; på den ene side vittig og charmerende og på den anden side en person, der ikke tålte modsigelse, som ville have sin vilje og som kunne være bidende ondskabsfuld over for både kone og kolleger.

Jeg kendte kun til Borges karriere, men efter at have læst denne bog er jeg blevet klogere på mennesket Victor Borge, og det var sandt at sige ikke altid en charmerende personlighed vi havde med at gøre.

Jacob Wendt Madsen har brygget en læseværdig biografi sammen, der er gennemarbejdet, velskrevet og kommer godt rundt om mediepersonen Victor Borge.

Jeg kunne måske godt have savnet lidt mere fotomateriale, men det er en detalje i den store sammenhæng, for bogen må kategoriseres som solidt håndværk og som en bog man godt kan bruge noget af sin juleferie på at læse.