Ved Vejen af Herman Bang

Oprettet: 01.03.2007 - 13:06

Bog: "Ved Vejen" af Herman Bang

Skildring af en stationsforstanderindes korte og bittersøde kærlighedsoplevelse i en lille stationsby i slutningen af 1800-tallet.

Originaludgave 1886

Herman Bang
1974
Borgen : i samarbejde med Nyt dansk Litteraturselskab

Den lille roman ”Ved Vejen” portrætterer sin hovedperson og hendes miljø med et forvirrende kalejdoskop af replikker og handlinger, der munder ud i en realistisk klarhed, der fænger.

Anbefalet af Sidsel Sander Mittet, danskstuderende v. Syddansk Universitet, Odense

Herman Bangs lille mesterværk ”Ved Vejen” (oprindeligt trykt i novellesamlingen ”Stille Eksistenser” 1886) har været en klassiker i umindelige tider – og den holder stadig.

Bogen handler om den unge Katinka Bai, der frivilligt har giftet sig med den joviale bulderbasse, stationsforstander Bai. Men Bais vulgære livsglæde ligger for langt fra Katinkas selvudslettende, stille og følsomme natur til, at ægteskabet kan være lykkeligt.

Katinka mærker først for alvor håbløsheden, da forvalter Huus kommer til den lille by. I ham finder hun en sjæleven, og de forelsker sig i hinanden. Katinka vælger dog at følge konventionerne og blive hos sin mand. Huus rejser, og derefter sygner Katinka hen og dør. Ved hendes kiste afsynges bryllupssalmen, som hun selv har ønsket.

Herved slutter romanen dog ikke. Slutningen får et ekstra vip, da Bai tager til København for at se ”hvordan den vrikker…” – midt i sine eskapader får han tid til at købe en gravsten med et billede af to hænder, der rører hinanden og over dem - en sommerfugl. Ironien er slående.

Romanen er et lille kunststykke, der med sin fragmentariske stil bevirker, at man føler, man er til stede midt i historien. Som en usynlig iagttager bliver man lukket ind i de skæbner, Herman Bang har skabt og får lov til at følge dem igennem en periode af deres liv.

Der bliver ikke givet nogen forklaringer - kun beskrivelser, og handlingen bindes ikke sammen af nogen overordnet fortæller. Alle personerne får gennem deres tale og handlinger lov til at definere sig selv og omgivelserne. Dette er gjort så mesterligt, at selvom der nogle steder ikke angives, hvem der taler, er man ikke i tvivl – det kan afkodes ud fra replikkerne.

Katinka Bai er måske ikke en heltinde efter nutidens stærke, individualistiske kvinders smag, men det er umuligt ikke at leve sig ind i hendes situation og føle med hende.

Romanen kommer til at stå som et monument over en stille eksistens, der er for vag og konventionel til at gribe livet, men alligevel er så levende som et produkt af en forfatters fantasi kan være!

'Ved Vejen' af Herman Bang. Gyldendal, 2006. 204 sider - (Første udgave 1886 i 'Stille Eksistenser')

Lån bogen på Bibliotek.dk

Køb bogen

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her nogle links

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!