Ved Vejen af Herman Bang

Oprettet: 01.03.2007 - 13:06

Bog: "Ved Vejen" af Herman Bang

Skildring af en stationsforstanderindes korte og bittersøde kærlighedsoplevelse i en lille stationsby i slutningen af 1800-tallet.

Originaludgave 1886

Herman Bang
1974
Borgen : i samarbejde med Nyt dansk Litteraturselskab

Den lille roman ”Ved Vejen” portrætterer sin hovedperson og hendes miljø med et forvirrende kalejdoskop af replikker og handlinger, der munder ud i en realistisk klarhed, der fænger.

Anbefalet af Sidsel Sander Mittet, danskstuderende v. Syddansk Universitet, Odense

Herman Bangs lille mesterværk ”Ved Vejen” (oprindeligt trykt i novellesamlingen ”Stille Eksistenser” 1886) har været en klassiker i umindelige tider – og den holder stadig.

Bogen handler om den unge Katinka Bai, der frivilligt har giftet sig med den joviale bulderbasse, stationsforstander Bai. Men Bais vulgære livsglæde ligger for langt fra Katinkas selvudslettende, stille og følsomme natur til, at ægteskabet kan være lykkeligt.

Katinka mærker først for alvor håbløsheden, da forvalter Huus kommer til den lille by. I ham finder hun en sjæleven, og de forelsker sig i hinanden. Katinka vælger dog at følge konventionerne og blive hos sin mand. Huus rejser, og derefter sygner Katinka hen og dør. Ved hendes kiste afsynges bryllupssalmen, som hun selv har ønsket.

Herved slutter romanen dog ikke. Slutningen får et ekstra vip, da Bai tager til København for at se ”hvordan den vrikker…” – midt i sine eskapader får han tid til at købe en gravsten med et billede af to hænder, der rører hinanden og over dem - en sommerfugl. Ironien er slående.

Romanen er et lille kunststykke, der med sin fragmentariske stil bevirker, at man føler, man er til stede midt i historien. Som en usynlig iagttager bliver man lukket ind i de skæbner, Herman Bang har skabt og får lov til at følge dem igennem en periode af deres liv.

Der bliver ikke givet nogen forklaringer - kun beskrivelser, og handlingen bindes ikke sammen af nogen overordnet fortæller. Alle personerne får gennem deres tale og handlinger lov til at definere sig selv og omgivelserne. Dette er gjort så mesterligt, at selvom der nogle steder ikke angives, hvem der taler, er man ikke i tvivl – det kan afkodes ud fra replikkerne.

Katinka Bai er måske ikke en heltinde efter nutidens stærke, individualistiske kvinders smag, men det er umuligt ikke at leve sig ind i hendes situation og føle med hende.

Romanen kommer til at stå som et monument over en stille eksistens, der er for vag og konventionel til at gribe livet, men alligevel er så levende som et produkt af en forfatters fantasi kan være!

'Ved Vejen' af Herman Bang. Gyldendal, 2006. 204 sider - (Første udgave 1886 i 'Stille Eksistenser')

Lån bogen på Bibliotek.dk

Køb bogen

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!