Ulven af Katrine Marie Guldager

Oprettet: 18.10.2010 - 14:38

Bog: "Ulven" af Katrine Marie Guldager

Leonora og Henry vokser op i tiden omkring 2 verdenskrig, men det er ikke altid nemt at leve sammen i en familie, og Henrys had til sin lillesøster får alvorlige konsekvenser

Katrine Marie Guldager

Medrivende og velskrevet familiehistorie fra tiden omkring 2. verdenskrig, hvor menneskers både lyse og mørke sider er på spil.

’Ulven’ er en familiehistorie fra tiden før, under og efter 2. verdenskrig i Køge. Historien følger en slægt gennem flere generationer, hvor nogle af de centrale personer er pigen Leonora og hendes familie. På nuanceret og velskrevet maner tager Katrine Marie Guldager på sig at belyse de lyse og de mørke sider, som vi alle besidder i større eller mindre grad.

Mest markant kommer tematikken til udtryk hos søskendeparret Leonora og Henry, og den 11-årige Leonora ytrer allerede i bogens første linjer, at det eneste hun ønsker er at slå sin bror ihjel. Så er læseren vågen og spekulerer på bevæggrundene for hvorfor en lille pige har sådanne negative tanker. Hendes bror Henry derimod fødes uden samvittighed og læseren har allerede på forhånd taget parti med Leonora som den lyse sjæl og Henry som den mørke sjæl. Men intet menneske er rendyrket godt eller ondt.

Man møder også de to tvillingesøstre frøken Mørk og frøken Lys, som begge bevæger sig skiftevis på den ene og den anden side af den utydelige skillelinje af hvornår man er et godt eller slet menneske. Som et efterspil til 2. verdenskrig viser den offentlige pøbel sig fra sin knapt så pæne side ved offentligt at ydmyge en af søstrene for at være tyskertøs.

”Ulven” er de mørke skyggesider, som familien desperat forsøger at ignorere og gemme væk på loftet i et bur. Det forbliver lidt et mysterium, hvad det er familien forsøger at skjule, og ”ulven” refererer et par steder til Leonoras mors angst.

En engel i haven, en ulv på loftet og et spøgelse i hjemmet er nogle af de sære væsener, der også befolker historien og tilfører et strejf af magisk realisme. Guldager skaber et fantasifuldt og omfangsrigt fortælleunivers med en alvidende fortæller, der dykker ned i personernes liv og tanker og derigennem skaber nuancerede og spændende personskildringer. Romanen har nogle løse ender, men det gør den desto mere original og udfordrende at læse. Dog manglede jeg mere sammenhæng mellem de forskellige hændelser og slutningen var lidt uforløst.

En virkelig dejlig læseoplevelse, som kan anbefales til læsekredse og fans af Morten Ramslands ’Hundehoved’.

Originally published by Line Hoffgaard, Litteratursiden.