To minutter i dommedag af Mette Vedsø

Oprettet: 26.04.2016 - 11:30

Bog: "To minutter i dommedag" af Mette Vedsø

8 historier om unge i Danmark, som er under pres enten fra dem selv eller deres omgivelser.

Mette Vedsø
Høst

I otte vedkommende og velskrevne noveller undersøger Mette Vedsø, hvordan det er at være under pres, og hvad det gør ved unge mennesker.

”To minutter i dommedag” hvisker Marie til veninden Jo. Og tæt på dommedag kommer Marie og de andre unge i denne novellesamling om unge, der presses ud i situationer, der afføder uovervejede og selviske handlinger. Presset kommer indefra, som når Marie i ’Hestehuller’ lader den udviklingshæmmede Gydde i stikken på stranden. Marie skammer sig over at blive set sammen med Gydde, og denne skam er nær ved at koste Gydde livet. Men presset påtvinger sig også udefra, som når Max i ’Under pres(sure)’ bliver venner med den populære James og pludselig ser sig selv blive frarøvet al moral og være som ”en hund i snor”.

Centralt for alle novellerne er, at det pres, som de unge kommer ud for, er udløst af upassende følelser som skam, skyld, had og beundring. I nogle af novellerne munder det ud i en forløsning, som når Lea i ’Påskefrokost’ hævner sin mors overfladiske perfekthed under familiens påskefrokost på sin helt egen måde. Eller når Liv, i en af novellesamlingens mere grumme noveller ’Klassens Solar Plexus’, hævner sig på sin veninde Sasha. Forløsningen, som presset ultimativt munder ud i, gør de unge klogere på sig selv og på livet. I enkelte af novellerne er forløsningen uskyldig. I andre af novellerne får forløsningen mere alvorlige konsekvenser.

Novellerne er korte og stramt komponerede. De er velskrevne og med en åbenhed mellem linjerne, der gør dem velegnede til fortolkning og analyse. Fortællingerne giver stof til eftertanke, og de kredser om tematikker, som mange unge vil kunne genkende fra deres eget liv. Novellesamlingen kan varmt anbefales til unge fra sjette klasse.

Mette Vedsø er med en stribe af bøger ved at slå sit navn fast som en børne- og ungdomsforfatter med noget på hjerte. Hun er uddannet på forfatterskolen for børnelitteratur og har skrevet om skilsmisse, sorg og kulturforskelle i børne- og ungdomsbøger som ’Kærlighedskødboller’ og ’Død og citronmåne’.