Talent for mord af Andrew Wilson

Oprettet: 11.09.2017 - 13:32

Bog: "Talent for mord " af Andrew Wilson

I 1920´ernes London er Archie og Agatha Christie ikke et hvilket som helst nyrigt middelklassepar.

Andrew Wilson
Karen Jensen
Gads Forlag

Bogen om Agatha Christie er velfortalt på samme måde, som vi kender fra hendes egne bøger. Guf for elskere af den klassiske, engelske krimi.

I vinteren 1926 forsvandt den berømte krimiforfatter Agatha Christie pludselig sporløst. Denne krimi tager udgangspunkt i de faktiske kendsgerninger omkring hendes forsvinden, men forfatteren giver her sit dramatiske og fantasifulde bud på, hvad der egentlig skete. Når man læser bogen, skal man lige læne sig tilbage og rejse tilbage til tiden sidst i 20’er og huske på, hvilke rettigheder kvinder havde og hvilket klassesamfund, der var i England på det tidspunkt, og så skal man ellers nyde historien.

Vi møder Agatha Christie i en sårbar situation, da hendes mand er utro med en yngre smuk kvinde, og de har økonomiske problemer. Sammen har de en lille datter, og hun er solstrålen i Agathas liv. En dag får hun et ildebefindende på en togperron i London undergrund. Hun er ved at falde ud foran toget. Lægen Patrik Kurs redder hende, men kun for true hende med at afsløre hendes mands utroskab, hvilket ville være en skandale på dette tidspunkt. For ikke at afsløre skandalen eller få nogen til at gøre hendes datter fortræd, vil han have at Agatha myrder hans kone. Han har lagt en minutiøs plan, hvor første step er, at få Agatha til at forsvinde.

Bogen er velfortalt netop på den måde, vi kender fra Christies egne bøger. Der er de trofaste tjenestefolk, den stædige politibetjent, der ikke vil lytte til fornuft, den søde unge pige, excentriske overklasseløg og five o-clock tea samt rigtig onde mænd. Den er bare en tand mere uhyggelig, end vi er vant til.

Den skal absolut læses af fans af Poirot og Miss Marple. Man kan næste høre Maple sige ”Oh dear”, og de små grå celler skal bruges. Om historien bare er ren fiktion eller måske i nærheden af sandheden, det betyder ikke rigtig noget, bare den er god. I efterordet er der medtaget faktuelle kendsgerninger, som sætter bogen i et større perspektiv.