Svalens graf af Sissel-Jo Gazan

Oprettet: 27.08.2013 - 11:33

Bog: "Svalens graf" af Sissel-Jo Gazan

Den ansete professor i immunologi og infektionssygdomme, Kristian Storm, har tilsyneladende begået selvmord, men kan det virkelig passe? Hans forskning stod over for et stort gennembrud.

Sissel-Jo Gazan

Selvom krimiplottet ofte bliver sat på standby til fordel for et lidt langtrukkent familiedrama, er man uden tvivl i godt selskab i denne selvstændige efterfølger til ’Dinosaurens fjer’.

Da Marie Skov erfarer, at professor i immunologi, Kristian Storm, har begået selvmord på sit kontor, har hun svært ved at tro på det. Storm har i flere år, assisteret af Marie, arbejdet på et forskningsprojekt i Guinea-Bissau i Afrika omkring børnedødelighed. Nærmest ved en tilfældighed har han opdaget, at DTP-vaccinen har en række bivirkninger, den svækker immunforsvaret overfor andre sygdomme, og børnedødeligheden stiger. En vaccine, som WHO har blåstemplet og solgt i store dele af verden!

Storms opdagelse har ikke vundet indpas i det videnskabelige miljø, og han er blevet sigtet for videnskabelig uredelighed omkring det metodiske i sine feltstudier. Der er mange interessenter på banen med hver deres skjulte dagsorden, som ikke nødvendigvis ønsker at støtte Storms banebrydende forskning: Medicinalindustrien med deres økonomiske og kommercielle interesser såvel som andre forskere, der konkurrerer indbyrdes om forskningsmidler og anerkendelse. Nu står Marie Skov alene tilbage med en sprængfarlig viden, hun ikke ved, hvad hun skal stille op med.

Politiet er hurtige til at lukke sagen og stemple det som et selvmord. Men da kriminalkommissær Søren Marhauge opdager, at der er sjusket med efterforskningsarbejdet, begynder han selv at grave i bevismaterialerne med hjælp fra Marie. Selvmordsbrevet lyder slet ikke som Storm, hans forskningsresultater er blevet makuleret og en mørkeblå bil er begyndt at skygge Marie.

Dette er kort og godt optakten til en spændende krimi med et originalt plot. Sissel-Jo Gazan forstår at formidle et ellers utilnærmeligt og tørt emne som biologi ved at dosere stoffet i passende mængder og flette de videnskabelige facts ind i personernes dialoger. Plot, miljø og fagsprog virker meget overbevisende, og Gazan har da også en baggrund som biolog.

Samtidig med at Marie Skov privat kæmper med brystkræft og bistår Søren Marhauge i efterforskningen, begynder hendes familie at gå i opløsning. Da hendes mor tilsyneladende begår selvmord, åbner det op for en sand Pandoras æske af familiehemmeligheder, fortrængninger og betændte relationer. Søren Marhauge har også sit at se til på hjemmefronten, da han mistror sin kæreste Anna for at være ham utro.  Og pludselig viser det sig, at Marie og Søren har mødt hinanden i deres barndom.

’Svalens graf’ er den selvstændige fortsættelse til den anmelderroste ’Dinosaurens fjer’ med Søren Marhauge og hans kæreste Anna som gengangere fra første roman. Marie Skov, som spiller hovedrollen, er en ny person. Miljø og det videnskabelige plot er skåret efter samme skabelon som i første roman.

Videnskabskrimi, femikrimi, psykologisk thriller og familiedrama – ’Svalens graf’ har elementer af det hele og vil nå en bred målgruppe. Der er i det hele taget mange sidehistorier og uventede retninger i denne roman. Min anke er dog, at krimiplottet ofte bliver sat på standby til fordel for familiedramaet, som virker langtrukkent og ikke rigtig forløses hen mod slutningen. Personkarakteristikkerne er også lige på vippen til indimellem at blive klicheagtige: De gode er gode og de onde onde.

Uanset disse forbehold så er man i godt selskab med Sissel-Jo Gazan. Ingen tvivl om det! Plottet i sig selv er interessant uden at være direkte nervepirrende, og det er forfriskende originalt med en krimi, der foregår i det videnskabelige miljø formidlet af en forfatter, der virkelig kender sit stof til fingerspidserne.

Tema: Murakamis magiske univers

28.10.2016 - 09:36 - Anne Birgitte Hundahl

Det er ganske vist – Haruki Murakami er i Danmark og modtog H. C. Andersens Litteraturpris for sit magiske forfatterskab.

Bogliste: Japansk litteratur

28.10.2016 - 11:08 - Anne Birgitte Hundahl

Japansk litteratur er andet end Murakamis univers - for selv om forfatteren er meget dominerende indenfor den japanske litteratur, så er der heldigvis mange andre dygtige og interessante forfattere

01.11.2016 - 18:06 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 10:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 07:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.