Dinosaurens fjer af Sissel-Jo Gazan

Oprettet: 22.09.2008 - 12:06

Bog: "Dinosaurens fjer" af Sissel-Jo Gazan

Krimi -  Er verdens fugle dinosaurernes efterkommere - det er emnet for Annas speciale på biologistudiet, og jo dybere hun trænger ned i emnet, des tydeligere bliver det, at både videnska

Sissel-Jo Gazan

Krimi om videnskab, kærlighed og forbrydelse - en cocktail af gode ting i tilværelsen

Anna Bella Nor står for at skulle afslutte sit speciale, som handler om palæoornitologi; i forskerverdenen er der en massiv diskussion om, hvorvidt fjerprydede dinosaurer er de tidligste fuglearter eller ej. Pludselig bliver den ene af hendes vejledere myrdet, og Anna Bella bliver mistænkt, fordi hendes forhold til den afdøde var meget anstrengt.

Alle bliver naturligvis afhørt, og snart efter sker der endnu et mord. Anna Bella er meget ked af det, fordi offeret er hendes gode ven Johannes. Dette påvirker naturligvis hendes privatliv, hvor der også er mange tråde at rede ud. Opklaringen fører mange steder hen, og kriminalkommissæren Søren står for opklaringen. Der sker mange mystiske ting i kældrene under universitetet. Nogen forsvinder, andre lyver, og alle er mistænkeliggjorte.

Sissel-Jo Gazans roman er noget af en krimi; ikke nok med at den er spændende, men samtidig bliver man ført ind i en ellers ukendt verden. Og heldigvis er hun god til, at forklare hvad hun taler om, det er et stort plus for læseren. Samtidig er hun god til at lave personbeskrivelser, så man når helt derind, hvor det gør ondt. Børn som lider af massivt omsorgssvigt, er et af de andre temaer som bogen tager op. Jeg synes, romanen er noget af det bedste jeg længe har læst, både fordi der er stor menneskelig indsigt, og fordi det er en ny måde at skrive en krimi på.

En speciel blanding, men utrolig fascinerende