Stygge Krumpen af Thit Jensen

Oprettet: 31.07.2006 - 12:06

Bog: "Stygge Krumpen" af Thit Jensen

Idé- og magtkampe i den nordjyske adel og gejstlighed ved reformationstidens begyndelse.

Originaludgave: 1936

Thit Jensen
Lademann

Strålende skønhed og nederdrægtigt fordærv i én og samme historie. Et billede af Danmark i 1500-tallet, om overgangen fra katolsk til protestantisk tro

Af bibliotekar Susanne Vedel Skaaning

Liv og død går hånd i hånd i denne fortælling om Stygge Krumpen, som ifølge romanen er Danmarks sidste sande forsvarer af den katolske trosretning. Vi stifter bekendtskab med Stygge, fra han, som lille dreng, sidder på moders skød i Budolfi domkirke i Aalborg, hvor der opføres et bjergtagende kirkespil. Kærligheden til moderen og en stærk tro er det, som motiverer Stygge Krumpen i hans livsforløb, og det er dette forløb, vi følger i denne historie.

Hans mission er at reformere den katolske kirke; den er i hans øjne fordærvet. Bisperne landet over står ikke tilbage for at skeje ud, både når det kommer til sex, øl og hornmusik, kunne man sige. Specielt Stygges morbror, Niels Stygge, som er en stor personlighed, også fysisk, holder sig ikke tilbage. Stygge Krumpen afløser sin morbror som bisp for Børglum i Nordjylland og får mere at slås med end sin egen kirkes fordærv. Martin Luthers lære spredes som en steppebrand, og kongemagten udnytter, hvor den kan.

Der er i romanen en del forskellige personkarakteristikker udover dem af Stygge Krumpen selv og bisp Niels Stygge. Thit Jensen (TJ) er nok først og fremmest kendt som kvindeforkæmper, og de stærke kvinder er også at finde i Stygge Krumpen. Vi møder nonnen Dorete Due, der er som en fast klippe både i tro og handling. Hun er en moderskikkelse for Stygge Krumpen, efter han mister sin egen mor i en ung alder. Elisabeth Gyldenstjerne er en vigtig figur for Stygge, og han forelsker sig hovedkulds i hende. Kærligheden er dog ikke nem for en ideologisk sindet biskop.

Godt nok er den Stygge Krumpen, TJ beskriver i romanen, meget anderledes, end han ifølge historiske kilder bliver husket. Den historiske Stygge er faktisk noget nær det stik modsatte af den kyske og milde person, der bliver beskrevet for os i romanen. Hvordan det kan være, har TJ dog en spændende løsning på, selvom hun er blevet beskyldt for at være lige lovlig fantasifuld.

Sprogligt er romanen udfordrende, TJ bruger bl.a. en del ord fra gammel tid såsom klaffer, der betyder sladder, eller somme, der betyder nogle.

TJ bruger desuden megen symbolik og mange metaforer. Et eksempel på en metafor allerede på første side i bind 1: ”… en Himmel som en udhulet Maanesten”

Eller på anden side i bd. 1: ”Ofte er et Kuld Søskende ved Giftermaal spredt som Avner for Vinden…”

Er du sart i sjælen, er dette IKKE historien du skal kaste dig over. Er du til gengæld til udførlige og indgående beskrivelser af landskaber og mennesker, set gennem både overdådighedens og nederdrægtighedens briller, så er denne fortælling et godt valg. Og der er gode nyheder: Stygge Krumpen er ikke den eneste historiske roman, Thit Jensen har begået. Den er del af en serie ”Himmerlands nitakkede krone”, hvor historien skildres fra middelalderen til reformationen.

Efterskrift af Kay Nielsen; illustreret af Svend Otto S. Lademann, 1976 - 2 bind

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Tema: New York i litteraturen

01.06.2016 - 08:00 - Thomas Vang Glud

Årets sommertema er en eksplosion af god litteratur. Dyb, underholdende og intellektuel på en og samme tid. New York er skæbnens og mulighedernes by.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!